Czy reklamy sprawią, że znienawidzimy Instagram? A może nic nie zmienią? [ankieta]

Czy reklamy sprawią, że znienawidzimy Instagram? A może nic nie zmienią? [ankieta]10.09.2013 14:00
Czy Instagram zawsze będzie sexy? (fot. Flickr/marfis75/Lic. CC by-sa)
Marta Wawrzyn

Instagram ogłosił wczoraj, że ma już 150 mln użytkowników. Czyli jest naprawdę duży. A skoro jest duży, to wreszcie chce zacząć na siebie zarabiać. Pytanie tylko, jak fani popularnej aplikacji zareagują, kiedy pojawią się w niej reklamy: zaakceptują je czy uznają, że Instagram już nie jest sexy?

Instagram ogłosił wczoraj, że ma już 150 mln użytkowników. Czyli jest naprawdę duży. A skoro jest duży, to wreszcie chce zacząć na siebie zarabiać. Pytanie tylko, jak fani popularnej aplikacji zareagują, kiedy pojawią się w niej reklamy: zaakceptują je czy uznają, że Instagram już nie jest sexy?

Jeśli macie 20-30 lat i mieszkacie w jednym z dużych polskich miast, prawdopodobnie większość z Waszych znajomych nie rozstaje się ze smartfonem. A na smartfonach, owszem, wciąż króluje Facebook (choćby dlatego, że facebookowe wiadomości z powodzeniem zastępują SMS-y), ale Instagram też rośnie w siłę.

Wirtualne Media oszacowały, że już 500 tys. Polaków używa regularnie Instagrama. Nasz ranking Polaków, których warto śledzić na Instagramie, wzbudził bardzo duże zainteresowanie. Zarzuciliście nas własnymi propozycjami ciekawych profili, które śledzicie. To wszystko dowody na to, że Instagram staje się najmodniejszym serwisem społecznościowym.

Czas na reklamy na Instagramie

W niedzielę ogłoszono, że Instagram ma już 150 mln aktywnych użytkowników miesięcznie. Na razie na nich nie zarabia, ale te czasy powoli się kończą. Jak zdradziła na łamach "The Wall Street Journal" Emily White, dyrektor operacji biznesowych Instagrama, jeszcze w tym roku będzie można kupić reklamy w serwisie.

To nie reklama, to zdjęcie mojego nowego kubka (Fot. Instagram.com/pazurkiem)
To nie reklama, to zdjęcie mojego nowego kubka (Fot. Instagram.com/pazurkiem)

Na razie wiadomo tylko tyle: będą reklamy. Nie wiadomo, kiedy dokładnie się pojawią, nie wiadomo też, jak dokładnie będą wyglądać. Pani White twierdzi, że Instagram postara się wprowadzić je w taki sposób, by nie zniszczyć tego, co w nim najfajniejsze.

Nie jest to specjalnie bulwersująca wiadomość. Facebook wydał na aplikację majątek i byłoby dużym zaskoczeniem, gdyby nie próbował teraz na niej zarabiać.

Jak nie zniszczyć tego, co jest fajne?

Ale też Facebook nie do końca sobie radzi z wprowadzaniem reklam. W aplikacji mobilnej społecznościowego giganta (używam wersji na Androida) reklamy są duże i denerwujące. Poupychano je pomiędzy wpisy znajomych, tak żeby użytkownicy na pierwszy rzut oka nie widzieli, że to reklamy.

Nie przestałam oczywiście korzystać z Facebooka z powodu reklam, z Instagrama też nie przestanę. Uważam jednak, że społecznościowy gigant powinien dobrze się zastanowić, zanim zmieni na zawsze aplikację, z której ludzie korzystają, bo jest "sexy" (przypomnijcie sobie tylko artykuł 13-latki, której znajomi nie używają Facebooka). Jeżeli reklamy będą tak duże i nachalne, jak na Facebooku, Instagram może stracić na fajności.

Po przeczytaniu artykułu w "WSJ" odnoszę wrażenie, że osoby odpowiedzialne za wprowadzanie reklam na Instagramie zdają sobie z tego sprawę. Ale to jeszcze nie znaczy, że będą w stanie uniknąć błędów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.