Czy samochód elektryczny się opłaca? Prąd coraz droższy

Czy samochód elektryczny się opłaca? Prąd coraz droższy06.12.2022 14:57
Ładowanie auta elektrycznego
Źródło zdjęć: © Unsplash

Samochody elektryczne są ekologicznym źródłem transportu. Ale czy w obliczu drożejącego są one opłacalne ekonomiczne? Sprawdzili to specjaliści Schneider Electric.

Drożejąca energia elektryczna jest problemem polskich rodzin. Rosnące koszty mogą szczególnie mocno odczuć ci, którzy korzystają z elektrycznego ogrzewania budynku lub ciepłej wody użytkowej, ale nie tylko. Wiele energii elektrycznej zużywają także posiadacze aut elektrycznych i hybryd typu plug-in.

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki szacuje, że w 2023 r. energia elektryczna dla gospodarstw domowych może podrożeć o kilkadziesiąt procent. W skali roku oznacza to wzrost kosztów zaopatrzenia budynku w prąd o od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od zużycia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić dysk SSD NVMe Samsung SSD 980?

Średnia arytmetyczna rocznego zużycia prądu w polskich domach i mieszkaniach to 2375 kWh. Wartość ta posłużyła to wyznaczenia limitu 2000 kWh. Zużycie energii nieprzekraczające tej wartości ma być objęte zamrożeniem cen zgodnie z Tarczą Solidarnościową.

Auto elektryczne - ile zużywa prądu?

Właściciele aut elektrycznych raczej nie są zadowoleni z zaproponowanego rozwiązania. Według kalkulacji przeprowadzonych przez Schneider Electric, średniej klasy samochody elektryczne posiadają baterię o pojemności ok. 40-60 kWh, co pozwala na pokonanie ok. 200-350 kilometrów. Oznacza to zużycie na poziomie 18 kWh na 100 kilometrów.

Z danych opracowanych w ramach projektu Odysee-Mure, średni dystans pokonywany przez samochód w Polsce wynosi ok. 8,6 tys. kilometrów. To zaś oznacza, że w skali roku auto elektryczne zużywa ok. 1,55 tys. kWh, czyli o 450 kWh mniej, niż wynosi roczny limit, gwarantujący brak podwyżek cen prądu. To jednak nie do końca prawda.

- W rzeczywistości pod uwagę należy wziąć także skalę strat, które mają miejsce w trakcie procesu ładowania. Zależy ona od wielu czynników, wśród których wyróżnić można: model auta, jego eksploatację, temperaturę akumulatora czy moc ładowarki wraz z jakością oraz przekrojem przewodów elektrycznych wykorzystanych w instalacji. Sumarycznie straty te mogą sięgać nawet 30 proc. zużywanej energii elektrycznej - wyjaśnia Emilia Wysocka, Sustainability Product Manager, Schneider Electric.

Oznacza to, że w skali roku auto elektryczne może zużywać nawet o 465 kWh więcej, niż wynika z podstawowych kalkulacji. To zaś oznacza, przekroczenie limitu 2 tys. kWh ustalonego w Tarczy Solidarnościowej. Co więcej, to dodatkowe zużycie energii, biorąc pod uwagę obecną cenę energii elektrycznej, będzie wiązać się z kosztami na poziomie ok. 290-360 zł rocznie.

Elektryki tańsze niż auta spalinowe

O ile koszty eksploatacji aut elektrycznych wzrosną w związku z drożejącym prądem, o tyle nadal będą one tańsze, niż jazda autami spalinowymi. Można też zadbać o to, by zredukować koszty ładowania. Specjaliści Schneider Electric mają kilka porad:

  • warto unikać ładowania samochodu ze zwykłego gniazdka domowego. Przy stosowaniu takiej metody straty sięgają nawet kilkanaście procent;
  • konieczne jest zadbanie o odpowiednią jakość przewodów stosowanych do ładowania;
  • proces ładowania należy rozpocząć bezpośrednio po skończonej jeździe, póki bateria jest ciepła. Pozwoli to uniknąć strat związanych z potrzebą jej ogrzania;
  • warto rozważyć przejście na taryfę dwustrefową, w ramach której ceny prądu są niższe w godzinach nocnych, niż w ciągu dnia.

Stosowanie się do wskazanych zasad ładowania aut elektrycznych może wiązać się z utrzymaniem kosztów pokonania 100 kilometrów na poziomie kilkunastu złotych, co jest wynikiem o co najmniej 50 proc. niższym, niż w przypadku aut spalinowych.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.