Decydowanie męczy. Wszyscy jesteśmy osiołkami

Decydowanie męczy. Wszyscy jesteśmy osiołkami24.09.2013 09:00
astridle.deviantart.com
Olga Drenda

Każdego dnia, świadomie i nie, podejmujemy setki małych decyzji. Kawa czy herbata? Autobus czy tramwaj? Iść już spać czy obejrzeć jeszcze jeden odcinek serialu? Im więcej wyborów – nawet drobnych i nieistotnych - na naszej drodze, tym większe prawdopodobieństwo, że będziemy nimi zmęczeni. Podejmowanie decyzji daje bowiem naszym mózgom porządny wycisk. Ale siłę woli można trenować. Jak?

Każdego dnia, świadomie i nie, podejmujemy setki małych decyzji. Kawa czy herbata? Autobus czy tramwaj? Iść już spać czy obejrzeć jeszcze jeden odcinek serialu? Im więcej wyborów – nawet drobnych i nieistotnych - na naszej drodze, tym większe prawdopodobieństwo, że będziemy nimi zmęczeni. Podejmowanie decyzji daje bowiem naszym mózgom porządny wycisk. Ale siłę woli można trenować. Jak?

W wierszu Aleksandra Fredry osiołek, któremu w żłoby dano, nie może się zdecydować, od czego rozpocząć posiłek, co kończy się śmiercią głodową nieszczęśnika. W epoce konsumpcjonizmu i szumu informacyjnego wszyscy jesteśmy takimi osiołkami – ze szkodą dla nas samych.

Nie decyduj tyle, bo się spocisz

Baumeister przytacza kilka przykładów na to, jak podejmowanie licznych decyzji działa na naszą szkodę: możemy zjeść zdrowe śniadanie, ale po wyczerpującym dniu trudno będzie nam powstrzymać się na widok śmieciowego jedzenia. Znacznie łatwiej będzie nam też stracić kontrolę nad sobą i na przykład wpaść we wściekłość bez wyraźnego powodu, w głupi sposób wydać dużo pieniędzy albo spędzić dwie godziny na oglądaniu śmiesznych kotów, choć praca czeka.

Anne-Lise Heinrichs/flickr.com
Anne-Lise Heinrichs/flickr.com

Niektórzy psychologowie wyjaśniają zjawiskiem zmęczenia decyzyjnego zbędne lub irracjonalne zakupy dokonywane czasem przez klientów centrów handlowych. Oszołomieni możliwością wyboru i mając przed sobą dziesięć odmian jednego produktu, dokonują pod wpływem impulsu decyzji, których później żałują. Marketerzy, którzy ustawiają łakocie w pobliżu supermarketowych kas, dobrze znają ten mechanizm – wykończony zakupami klient bezrefleksyjnie dorzuci jeszcze jedną przekąskę do koszyka.

Silna wola jest jak mięśnie

www.spring.org.uk
www.spring.org.uk

Na szczęście nie wszystko stracone. Roy Baumeister przekonuje, że siłę woli można trenować poprzez świadome powstrzymywanie się od nawykowych działań. Można zacząć od najprostszych rzeczy, na przykład otwierania drzwi lewą ręką zamiast prawą, albo przejść do wyższej szkoły jazdy i zaplanować sobie budżet albo menu na najbliższy tydzień.

Zdaniem psychologa silna wola sprawia, że nie tylko my jako jednostki czujemy się lepiej, ale też pozytywnie wpływa na całe społeczeństwa (Baumeister twierdzi, że silniejsza psychika ludzi przekłada się na mniejszą liczbę długów, nałogów, przestępstw itp.). Zatem nie tylko można, ale również warto.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.