Długopis – arcydzieło technologii. Pierwsze sztuki wyprodukowano dla wojska

Długopis – arcydzieło technologii. Pierwsze sztuki wyprodukowano dla wojska31.05.2020 12:15
Końcówka wkładu długopisu
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

Skąd się wzięły długopisy? Trzymając w dłoni ten powszechny i zazwyczaj tani przedmiot rzadko zastanawiamy się, jak wiele technologii w sobie zawiera. I jak wielkim przełomem było jego powstanie.

Encyklopedyczne notki za twórców pierwszego długopisu uznają zazwyczaj braci László i George’a Bíró, którzy w 1938 roku skonstruowali protoplastę dzisiejszych długopisów. Nie jest to w pełni ścisła informacja.

Wszystko za sprawą faktu, że akcesoria piśmiennicze, wykorzystujące zbiornik z barwnikiem, zakończony metalowa kulką, istniały już pod koniec XIX wieku – patent został przyznany w 1888 roku.

Był to wczesny odpowiednik dzisiejszych piór kulkowych. Co prawda dalece niedoskonały, bo atrament często wypływał w niekontrolowany sposób, ale pod względem zasady działania zgodny z rozwiązaniem, przypisywanym braciom Bíró.

Dlaczego zatem to właśnie Węgrów uznaje się za wynalazców długopisu?

Ich zasługą jest takie udoskonalenie znanego już wcześniej rozwiązania, że stało się w pełni użyteczne. Przypomina to nieco historię Steve’a Jobsa i iPhone’a czy Thomasa Edisona i żarówki – w obu przypadkach nie wymyślono nowej technologii, za to udoskonalono już istniejącą tak, by była użyteczna dla przeciętnego człowieka.

Jeden z pierwszych długopisów, produkowany przez braci Bíró w Argentynie pod marką Birome, Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Roberto Fiadone, Lic. CC BYSA 2.5
Jeden z pierwszych długopisów, produkowany przez braci Bíró w Argentynie pod marką Birome
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Roberto Fiadone, Lic. CC BYSA 2.5

Wkład, który nie plami

Kluczowe udoskonalenie dotyczyło zawartości długopisowego wkładu. Stosowane wcześniej atramenty wyciekały i rozmazywały się. Laszlo – jako dziennikarz – dostrzegał i rozumiał słabość dotychczasowych rozwiązań.

George – jako chemik – wiedział, gdzie szukać udoskonalenia. Opierało się ono na obserwacji, ze farby drukarskie schną bardzo szybko, daleko szybciej od atramentu. Rozwiązaniem okazało się zatem opracowanie odpowiedniego tuszu, który eliminował dotychczasowe niedogodności.

Dlaczego zatem rok 1938 trudno uznać za faktyczny debiut długopisu? Wszystko za sprawą faktu, że przez pierwsze lata długopisy były wyspecjalizowanym narzędziem, produkowanym na potrzeby wojska. Chodziło przede wszystkim o pilotów i możliwość wykonywania notatek na różnych wysokościach.

Wieczne pióra nieszczegól nie nadawały się do tego celu – z powodu różnicy ciśnień wyciekały. Alternatywą pozostawały ołówki albo – no właśnie, cud techniki w postaci długopisu.

Współczesne długopisy są tanie i łatwo dostępne, Źródło zdjęć: © Pixabay, Lic. CC0
Współczesne długopisy są tanie i łatwo dostępne
Źródło zdjęć: © Pixabay, Lic. CC0

Długopisy dla wszystkich!

Debiut długopisów na rynku konsumenckim nastąpił dopiero po drugiej wojnie światowej. Dokładnie 29 października 1945 roku w nowojorskim sklepie Gimbels rozpoczęła się sprzedaż długopisów. Jak przystało na rynkową nowość, nie było tanio.

W przeliczeniu na dzisiejsze ceny długopis kosztował około 174 dol.

Długopis i technologia

Warto przy tym podkreślić, że długopis – choć z pozoru jest dość prostym urządzeniem – wymaga sporego poziomu technologii, zwłaszcza metalurgicznych. Chodzi o tę małą kulkę na końcu wkładu. Wygląda banalnie, jednak możliwość produkowania takich kulek o odpowiednich parametrach i – przede wszystkim – powtarzalności przez dziesięciolecia była poza zasięgiem wielu państw.

Dość wspomnieć, że Chiny, produkujące około 80 proc. wszystkich długopisów na Ziemi, do niedawna były całkowicie uzależnione od dostaw z Japonii: potężne państwo nie było w stanie wyprodukować kulek do długopisowych wkładów. Technologię ich produkcji opanowano w Chinach dopiero w 2017 roku.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.