Do czego Polacy używają smartfonów? Przede wszystkim do SMS-owania [infografika]

Do czego Polacy używają smartfonów? Przede wszystkim do SMS-owania [infografika]11.06.2013 10:00
Dziewczyna ze smartfonem (Fot. Flickr/ GoodNCrazy/Lic. CC by)
Marta Wawrzyn

Wielu Polaków ma smartfona, ale nie wie, że to smartfon. Inni nie potrafią powiedzieć, jaki system mają w swoim urządzeniu albo co to takiego aplikacja. Większość deklaruje, że smartfon służy im do wysyłania SMS-ów, a zdjęcie najlepiej jest wysłać MMS-em. Zobaczcie infografikę zrobioną na podstawie badania TNS OBOP.

Wielu Polaków ma smartfona, ale nie wie, że to smartfon. Inni nie potrafią powiedzieć, jaki system mają w swoim urządzeniu albo co to takiego aplikacja. Większość deklaruje, że smartfon służy im do wysyłania SMS-ów, a zdjęcie najlepiej jest wysłać MMS-em. Zobaczcie infografikę zrobioną na podstawie badania TNS OBOP.

Niedawno Bartek cytował badania, z których wynikało, że 13% Polaków ma smartfona, ale nie wie, że to smartfon. Dziś na temat wykorzystywania przez nasz naród możliwości tych urządzeń wiemy nieco więcej dzięki raportowi Golden Submarine i TNS OBOP.

Drodzy Polacy, do czego służy smartfon?

TNS OBOP zadawał swoim respondentom przeróżne pytania na temat smarfonów. Najciekawsze dla mnie jest pytanie, do czego używamy smartfonów. Wygrało wysyłanie SMS-ów – aż 67% Polaków mających smartfona używa go właśnie do tego. 59% przegląda Internet i robi zdjęcia bądź filmy, 52% słucha muzyki, 48% wysyła bądź odbiera MMS-y, 41% wysyła bądź odbiera e-maile. Niezbyt popularne jest oglądanie telewizji na żywo (5%) czy kontrolowanie domu za pomocą smartfona (3%).

Fot. Flickr/ moriza/Lic. CC by
Fot. Flickr/ moriza/Lic. CC by

Z badania wyraźnie wynika, że bardziej skłonne są docenić smartfony osoby, które je mają. To przede wszystkim one uważają, że urządzenie ułatwia kontakt z innymi ludźmi, pomaga w korzystaniu z serwisów społecznościowych czy ułatwia bycie na bieżąco z newsami.

Co się dzieje ze zdjęciami, które tak lubimy robić smartfonami? Aż 53% polskich użytkowników tych urządzeń deklaruje, że wysyła je za pomocą MMS-a. Tylko 21% udostępnia je bezpośrednio na Facebooku, a 20% wysyła e-mailem. 4% korzysta z Instagrama.

Aplikacja? A co to aplikacja?

58% właścicieli smartfonów przepytanych przez OBOP ma urządzenia z Androidem, 8% z Symbianem, 8% z Windowsem. Aż 15% nie jest w stanie odpowiedzieć, jaki ma system operacyjny w swoim smartfonie.

[/blo-link-inner]

Jeszcze gorzej wypadamy, kiedy prosi się nas o wymienienie kilku przykładowych aplikacji. 46% osób mających smartfona i 83% wszystkich badanych nie jest w stanie wymienić żadnej. Jeśli już coś wpada nam do głowy, to zazwyczaj jest to Facebook lub Android. 76% użytkowników smartfonów z aplikacji korzysta – przede wszystkim z bezpłatnych i z tych, które były wcześniej wgrane do smartfona. Z aktualizowaniem programów różnie już bywa.

Polak by chciał, ale się boi

Płatności za pomocą telefonu uważamy za wygodne i łatwe, ale wciąż boimy się o bezpieczeństwo. Tak jest zresztą w zasadzie ze wszystkim. Widać, że smartfony są w Polsce nadal nowinką techniczną i traktujemy je z pewnymi obawami, nie wykorzystując większości ich możliwości i pozostając przy tym, co dobrze znane (jak wysyłanie zdjęć MMS-em).

Tego nie widać, kiedy człowiek mieszka w dużym mieście i gdziekolwiek się odwróci, widzi urządzenia z jabłuszkiem. Ale wystarczy wybrać się do punktu sprzedaży któregoś z operatorów w mniejszym mieście, by przekonać się na własne oczy, że OBOP niczego nie zmyślił.

Tej wiosny, kiedy jeszcze brodziliśmy w śniegu po kolana, zawitałam do sklepu w nieco mniejszej mieścinie niż Warszawa, takiej z 200 tys. mieszkańców, i miałam dość czasu, by przysłuchać się temu, co się działo. Ludzie wybierali telefony za złotówkę i były to często bardzo fajne telefony. Tyle że prawie nikt nie chciał smartfona z Internetem. "Pan to wyłączy, mnie to niepotrzebne" – krzyczał pewien człowiek do pana z obsługi. A obok niego pewna pani życzyła sobie Nokię, taką prostą, jak ta, którą ma teraz, tylko trochę nowszą.

Podczas gdy w USA niemal wszyscy dorośli ludzie mają smartfony, Polacy dopiero poznają możliwości tych urządzeń. Wynika to między innymi z tego, że jesteśmy społeczeństwem znacznie biedniejszym niż Amerykanie, a za Internet mobilny wciąż nam liczą jak za zboże.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.