Dron nad stadionem Legii Warszawa. Jak polska piłka reaguje na nowe technologie?

Dron nad stadionem Legii Warszawa. Jak polska piłka reaguje na nowe technologie?17.01.2015 12:26
Zdjęcie kibica pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

Drony, selfie, WiFi. Technologie w piłce nożnej to nie tylko powtórki wideo czy czipy w piłkach, ale też zwykłe gadżety, których fani używają na co dzień. Co stanie się, gdy spróbują wnieść je na stadion?

“Teraz w ich rękach można było zobaczyć tylko jeden przedmiot. Serio, totalna dominacja. Żaden się nie wychylił – wszyscy mieli to samo – selfie sticki” - tak o popularności kijków do robienia selfie pisał Piotr Gnyp, relacjonując wizytę na jednym z rzymskich straganów z pamiątkami. Olaf Szewczyk również zauważył olbrzymią modę na uchwyty, pisząc na łamach Wyborczej, że to najważniejszy wynalazek 2014 roku.

Selfie stick - nowa moda jest wszędzie

Zdjęcie selfie pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie selfie pochodzi z serwisu shutterstock.com

Skoro kijek od selfie jest wszędzie, to nic dziwnego, że ludzie zabierają go ze sobą na stadion. Można zrobić sobie fajne zdjęcie na tle Koloseum, więc czemu by nie machnąć fotki, gdy kibicuje się na “Żylecie”. Albo jest się na meczu Barcelony i zaraz zobaczy się na żywo Messiego.

Tyle że selfie-stick już trafił na listę przedmiotów zakazanych na stadionach. Arsenal i Tottenham zabroniły swoim kibicom wnosić gadżet na trybuny, pewnie niedługo to samo zrobią inne kluby. Nie tylko w Anglii.

Decyzja jest rozsądna i oczywista, bo przecież kijek do selfie może być takim samym niebezpiecznym narzędziem jak na przykład zwykły kij.

Ale już nawet nie chodzi o to, że awanturujący się fanatyk mógłby selfie-stickiem zdzielić policjanta czy kibica wrogiej drużyny. Łatwo wyobrazić sobie scenariusz, że ktoś nadzieje się na kijek przez przypadek, wpadając na osobę robiącą zdjęcie, ciesząc się ze zdobytej bramki.

W Polsce “zakazy” również obowiązują.

“Nie przewidujemy możliwości wnoszenia na teren stadionu w trakcie meczów kijków do robienia selfie” - mówi mi Bogdan Kuzio, dyrektor do spraw bezpieczeństwa Legii Warszawa. Co ciekawe, polscy kibice jeszcze nie wpadli na ten pomysł, by skorzystać z tego gadżetu. W Anglii, do chwili zakazu, takich prób było wiele:

O ile selfie-sticka ochrona może przechwycić, tak z latającym dronem wokół stadionu może już być problem. Przekonano się o tym w Serbii, gdy nagle nad murawą pojawił się latający obiekt, do którego przyczepiona była prowokacyjna flaga.

Velikoalbanska provokacija u Humskoj

Dla polskich kibiców może to być ciekawa inspiracja. Dron nad “Żyletą” (trybuną najwierniejszych fanów Legii) z flagą “Tylko Widzew”? Przemarsz kibiców Wisły na stadion Cracovii, a obok nich lata dron z obraźliwym transparentem? Takie scenariusze są bardzo prawdopodobne. A dla osób dbających o bezpieczeństwo to nowe zagrożenie.

W przypadku Legii procedury są standardowe i najważniejsze jest zdrowie kibiców. Bogdan Kuzio:

Najważniejszą kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa. Jakiekolwiek podejmowane przez nas działania nie mogą stanowić zagrożenia dla osób znajdujących sie na stadionie, co może sie zdarzyć w przypadku podejmowania prób strącenia. W tym aspekcie użycie drona wyłącznie do celów prowokowania kibiców drużyny przeciwnej stanowi mniejsze ryzyko.Pracownicy ochrony są świadomi konieczności zgłaszania wszelkich zauważonych obiektów latających w pobliżu stadionu w trakcie imprez masowych.

Szef ds. bezpieczeństwa dodaje: “W naszej ocenie problem dronów wymaga opracowania procedur i wytycznych kryzysowych przez służby porządku publicznego. Nie mamy informacji o istniejących uregulowaniach w tym zakresie”.

WiFi na stadionie

Ale rozwój technologii to także mniejsze produkty, jak specjalne aplikacje czy gry mobilne. Pod tym względem futbol także musi się zmieniać, a kluby w ten sposób wychodzić do kibiców. Pewnie nie wszystkim się to spodoba, wszak to element “modern football”, a nie oldskul. W Holandii już protestowano - fani PSV wywiesili takie transparenty, sprzeciwiając się instalacji WiFi na stadionie:

Wiktor Cegła, dyrektor marketingu w Legii Warszawa, o gadżeciarskich planach na razie mówić nie może: “Legia Warszawa zawsze chce być liderem polskiego sportu. Szczegółów dotyczących naszych przyszłych planów jednak nie podamy w tej chwili. Nie zapowiadamy swoich projektów, ogłaszamy je, gdy są gotowe”.

Legia doskonale zdaje sobie sprawę z potęgi social media. Ich akcja “#letthefootballwin” była jedną z najgłośniejszych na sportowym Twitterze - w ten sposób polski klub przekuł sportową porażkę w wizerunkowy sukces, bo o klubie było głośno. O Legii dowiedział się cały piłkarski świat - i zamiast szydzić z błędu, współczuł polskiemu zespołowi.

Na “Fejsie” Legia ma największą ilość fanów. Na Twitterze obecni są zawodnicy, a także prezes klubu, który bierze udział w dyskusjach oraz… potwierdza transfery.

Przyjemnie patrzy się też na PZPN, który już nie razi takimi filmikami:

Grzegorz Lato - Wesołych świąt życzy Polski Związek Piłki Nożnej

Zamiast tego mamy piłkarskie programy, kamera towarzyszy narodowej kadrze, serwis łączynaspiłka.pl publikuje newsy związane z drużyną narodową i piłkarzami. Wreszcie jest… normalnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.