Facebook zabiera się za walkę z przekrętami. Ale czy robi to dobrze?

Facebook zabiera się za walkę z przekrętami. Ale czy robi to dobrze?23.01.2015 12:19
Zdjęcie Facebooka na smartfonie pochodzi z serwisu Shutterstock, autor: tulpahn
Marta Wawrzyn

Nikt Wam już nie wmówi, że wakacje będą trwać dwa tygodnie dłużej albo że Putin zaatakował Polskę. Facebook będzie ostrzegał użytkowników przed przekrętami. Ale ucierpieć mogą też takie serwisy, jak ASZdziennik.

Fałszywy news z mocnym tytułem, zdjęcie i link do strony, na której można dowiedzieć się więcej, jeśli tylko poda się numer telefonu. Tak wygląda typowy przekręt facebookowy, mający na celu zmuszenie zdezorientowanego użytkownika do wykupienia usługi SMS premium, której nie potrzebuje. Nie tylko w Polsce to tak działa, cały świat ma z tym problem. I Facebook wreszcie coś z tym zrobi.

Użytkownicy Facebooka będą ostrzegać się sami

Jaki wymyślono sposób? Bardzo prosty. Przed przekrętami i wszelkiego rodzaju fałszywymi newsami użytkownicy będą ostrzegać się sami. To znaczy będą mogli zgłaszać wpisy jako fałszywe newsy. Jeśli zgłoszeń będzie dużo, Facebook będzie do podejrzanego postu dołączał informację, że wiele osób uznało to za fałszywy news.

Nic nie będzie z Facebooka znikało, nikt nie będzie usuwał żadnych wpisów. Zostaną tylko dodane ostrzeżenia – i to od użytkowników, a nie administracji serwisu. Trudno się dziwić, że wymyślono takie właśnie rozwiązanie, przekrętów jest po prostu za dużo, żeby w Facebooku mogli to ogarnąć w inny sposób. A użytkownicy i tak ostrzegają się nawzajem, kiedy widzą coś, czego znajomi klikać nie powinni.

Jest tylko jedno "ale"...

To "ale" to strony satyryczne z fałszywymi newsami, takie jak w USA The Onion, a w Polsce ASZdziennik. Facebook twierdzi, że przeprowadzono testy, z których wynika, że nic im nie grozi. A ja mówię, że to bzdura. Twórca ASZdziennika wiele razy podkreślał, również w rozmowie z Gadżetomanią, że wiele osób nabiera się na jego newsy. Kiedy napisał, że maturzyści będą musieli powtórzyć egzamin z powodu absurdalnego błędu komisji, młodzież ogarnęła panika.

A kiedy jakiś tekst z ASZdziennika pojawia się na Wykopie – o, na przykład ten - zawsze pojawia się od groma zakopów, których autorzy twierdzą, że to "informacja nieprawdziwa". Być może rzeczywiście testy na Amerykanach wykazały inaczej, ale w Polsce jesteśmy w stanie uwierzyć w nagłówki ASZdziennika. A kiedy okazuje się, że zostaliśmy nabrani, zirytowani chcemy ukarać satyryka. Na Wykopie klikają uparcie "informacja nieprawdziwa", na Facebooku też będą zgłaszać tego typu wpisy do ukrycia.

Na pewno strony satyryczne od tego nie zginą, w końcu te wpisy nie będą usuwane, pojawią się tylko ostrzeżenia. Ale trzeba pamiętać, że jeśli ostrzeżeń będzie dużo, zmniejszy się szansa, że wpis ASZdziennika znajdzie się w naszym News Feedzie. Przez co na ASZdzienniku spadnie ruch i satyryk będzie musiał się zastanawiać, co z tym zrobić. Facebook twierdzi, że tego problemu nie będzie, ja pamiętam armię nabranych maturzystów. I uważam, że Polacy nie będą w stanie odróżnić przekrętu w stylu przedłużonych wakacji od fałszywej wiadomości, która powstała po to, abyśmy mogli się pośmiać.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.