Facebook zamierza ratować samobójców. Czy to rzeczywiście coś zmieni?

Facebook zamierza ratować samobójców. Czy to rzeczywiście coś zmieni?27.02.2015 12:18
Zdjęcie człowieka na krawędzi pochodzi z serwisu Shutterstock
Marta Wawrzyn

Facebook zwykle wtyka nos w nie swoje sprawy, po to aby zatrzymać nas w serwisie dłużej albo wcisnąć nam jeszcze lepiej dopasowane reklamy. Tym razem jednak zamierza zabrać się za pomaganie osobom, które takiej pomocy mogą potrzebować.

Facebook pracuje po cichu nad nowymi funkcjami, które mają chronić użytkowników przed samymi sobą - na przykład nad systemem ostrzegania osób, które chcą wrzucać zdjęcia zrobione po pijaku. Ale na takich bzdurkach nie koniec. Teraz pod facebookowe skrzydła będą brane osoby, których wpisy mogą zdradzać samobójcze myśli.

Czujesz się przygnębiony? Przyjaciel ci pomoże

Nowa funkcja, która wkrótce zostanie wprowadzona w Stanach Zjednoczonych, rzeczywiście ma służyć do pomocy ludziom. Jak to będzie działać? Bardzo prosto. Jeśli wrzucimy wpis o treści w stylu "Nic już nie ma sensu", znajomi będą mogli donieść o tym Facebokowi, który podejmie kolejne kroki. To znaczy przyśle uprzejmą wiadomość z informacją, że przyjaciel się o nas martwi, i zaproponuje kolejne kroki.

Czyli zasugeruje rozmowę ze znajomym albo poszukanie pomocy u specjalisty. Facebook rozpoczyna współpracę z amerykańskimi organizacjami zajmującymi się pomocą osobom z depresjom i o samobójczych skłonnościach, takimi jak Save.org, Forefront, Now Matters Now czy The National Suicide Prevention Lifeline. Na razie to będzie działać tylko w USA, ale plan jest taki, żeby rozszerzyć to na cały świat.

Jak cała taka akcja ma wyglądać w praktyce, możecie podejrzeć na screenshotach poniżej.

Czy to będzie działać?

Dla niektórych może wyglądać to śmiesznie. Po pierwsze, jeśli ktoś napisze na Fejsie, że nic nie ma sensu, to jeszcze nie musi nic oznaczać. Ot, zły dzień. Po drugie, jeśli ktoś rzeczywiście chce się zabić, czy rzeczywiście powstrzyma go wiadomość otrzymana od Facebooka? Nie wiemy tego. Ale wiemy, że w Polsce więcej osób każdego dnia odbiera sobie życie niż ginie w wypadkach. Jeśli inicjatywa Facebooka uratuje komukolwiek życie, będzie to znaczyć, że ma sens. Zwłaszcza że Facebook podchodzi do problemu rzeczywiście poważnie, rozpoczynając współpracę z organizacjami, które coś wiedzą o ratowaniu potencjalnych samobójców.

Tym razem nie będziemy więc narzekać, że Facebook wtyka nos w nieswoje sprawy. O ile takie pomysły, jak ratowanie pijanych użytkowników przed skutkami własnej głupoty, co najwyżej śmieszą, nowa inicjatywa wygląda na sensowną. Największy problem polega na tym, że aby potencjalny samobójca został uratowany, musi mieć przyjaciół, którzy troszczą się o niego przynajmniej na tyle, aby donieść Facebookowi o jego problemach. W dzisiejszych czasach o to chyba jest najtrudniej.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.