Facebook zapłaci 10 mln za wykorzystywanie wizerunku użytkowników

Facebook zapłaci 10 mln za wykorzystywanie wizerunku użytkowników18.06.2012 11:57
Wielki Brat patrzy (Fot. Flickr/Poster Boy NYC/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

Jeśli nie znosicie Facebooka i nigdy w życiu nie założylibyście tam sobie konta, dziś Wasze święto. Społecznościowy gigant w ramach ugody zdecydował się zapłacić 10 mln dolarów za to, że bezprawnie wykorzystywał wizerunek swoich użytkowników w reklamach. Ale to i tak dla niego korzystne - mógł stracić dużo więcej.

Jeśli nie znosicie Facebooka i nigdy w życiu nie założylibyście tam sobie konta, dziś Wasze święto. Społecznościowy gigant w ramach ugody zdecydował się zapłacić 10 mln dolarów za to, że bezprawnie wykorzystywał wizerunek swoich użytkowników w reklamach. Ale to i tak dla niego korzystne - mógł stracić dużo więcej.

Jak ujawniono w ostatni weekend, w zeszłym miesiącu Facebook zdecydował się pójść na ugodę, w wyniku której musi wpłacić na cele charytatywne okrągłe 10 mln dolarów. Chodzi o sprawę, w której został pozwany przez użytkowników twierdzących, że ich wizerunek został bezprawnie wykorzystany w reklamach oznaczanych jako Sponsorowane. Są to reklamy, w których widzimy, jakie marki polubili nasi znajomi.

Facebooka pozwało pięć osób, ale kalifornijski sąd uważa, że naruszenia mogły dotyczyć nawet co trzeciego Amerykanina. Taki pozew mógł kosztować firmę miliardy, a te 10 mln, które Facebook zdecydował się zapłacić, to tak naprawdę bardzo niewiele.

Oczywiście, Sponsorowane z nazwiskami naszych znajomych, którzy dali jakiejś stronie Like, to niezwykle skuteczna forma reklamowa. Sheryl Sandberg mówi, że jest ona nawet do trzech razy skuteczniejsza niż taka, która nie odnosi się do znajomych użytkowników.

Ale Facebook będzie musiał ją porzucić na dobre. Internauci uważają, że serwis nie ma prawa upubliczniać informacji o tym, jakie marki lubią. Tym bardziej nie ma prawa wykorzystywać ich danych osobowych i zdjęć. Nawet jeśli to zgodne z regulaminem serwisu.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Facebook dba o prywatność swoich użytkowników – w końcu proponuje nam coraz to lepsze ustawienia prywatności, wydaje poradniki, jak z nich korzystać. Ale należy pamiętać, że nawet jeśli jakiejś informacji o nas nie widzą wszyscy internauci, to i tak pracownicy Facebooka mają do niej dostęp. I, jak widać, mogą nawet jej użyć.

Niektórzy już kasują z tego powodu konta, ja jestem zdania, że po prostu nie należy dzielić się z Facebookiem zbyt dużą liczbą informacji o sobie. Mimo iż konta kasować nie zamierzam, mam wrażenie, że – choć Facebook rządzi światem - zdobycie przez niego miliarda użytkowników wcale takie łatwe nie będzie.

Na razie jednak nie podpisałbym się pod stwierdzeniem, że serwis zniknie do 2020 roku. Takie problemy, jakie ma Facebook – czyli kiepski debiut na giełdzie czy kłopoty z prywatnością użytkowników – przerabiała już niejedna duża firma z branży IT. Facebook wiele razy udowodnił, że potrafi.

Źródło: Reuters

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.