Firefox kontra Chrome. Która przeglądarka jest lepsza?

Firefox kontra Chrome. Która przeglądarka jest lepsza?26.12.2010 10:48
Mortal Kombat (Fot. własna)
Przemysław Muszyński

Od jakiegoś czasu przeglądarka Chrome powoli wygryza Firefoksa z Sieci. Czy faktycznie jest lepsza? Postanowiłem porównać oba programy.

Od jakiegoś czasu przeglądarka Chrome powoli wygryza Firefoksa z Sieci. Czy faktycznie jest lepsza? Postanowiłem porównać oba programy.

Starcie pierwsze: interfejs

Pierwszą rzeczą, na jaką zwraca uwagę typowy użytkownik przeglądarki, jest interfejs. Firefox 3.x prezentuje poziom z połowy dekady i pozostaje w tyle za współczesnymi trendami.

Daleko mu do minimalizmu, czytelności i wygody Chrome'a. Z tej aplikacji usunięto wszystko, co nie jest absolutnie niezbędne. Przeniesienie kart na górę było genialnym ruchem, który usprawnił nawigację.

Na korzyść Firefoksa przemawia jedynie nadchodząca, 4. wersja przeglądarki. Wykorzystuje ona (i rozwija) wiele pomysłów z Chrome'a, przez co staje się znacznie wygodniejsza.

Werdykt: Wygrana Chrome'a.

Starcie drugie: szybkość

Chrome ma miażdżącą przewagę w szybkości nad Firefoksem.

Najnowsze wersje beta Firefoksa są szybsze od 3.x, ale Google także nie próżnuje i cały czas poprawia Chrome'a. Aplikacja z Mountain View przyspiesza praktycznie z tygodnia na tydzień.

Werdykt: Wygrana Chrome'a.

Starcie trzecie: opcje i dodatki

Oczywiście Chrome również ma dodatki i skórki. Jednak ich liczba jest mniejsza. Dodatkowo program Google'a jest znacznie „sztywniejszy”. Ma np. bardzo mało opcji (choć ten aspekt jest rozwijany).

Werdykt: Wygrana Firefoksa.

Starcie czwarte: wyszukiwanie

Chrome jest na tym polu bezkonkurencyjny. Rozwiązanie znane z Firefoksa (pasek adresu plus pole wyszukiwania) jest mało wygodne i archaiczne. W przeglądarce Google'a obie funkcje są połączone.

Wbrew pozorom internauta nie jest skazany na wyszukiwarkę z Mountain View. Podobnie jak w Firefoksie może w opcjach zmienić domyślne narzędzie.

Werdykt: Wygrana Chrome'a.

Starcie piąte: bezpieczeństwo

Świadczą o tym w szczególności krytyczne luki odnalezione w ostatnim czasie w Firefoksie. Wszystkie zostały załatane, jednak wizerunek Mozilli mocno ucierpiał.

Werdykt: Wygrana Chrome'a.

Starcie szóste: stabilność

Obie przeglądarki po swojemu podchodzą do problemu stabilności. Podczas gdy Chrome każdą kartę traktuje jako oddzielny proces Firefox izoluje od siebie działanie wtyczek.

Czasem zdarza się, że pada pojedyncza karta (Chrome) lub kilka (Firefox). Częstotliwość awarii jest zbliżona. Czasy, w których zawieszała się cała przeglądarka minęły jednak dawno temu.

Werdykt: Remis.

Starcie siódme: prywatność

Osobiście nie mam dobrego zdania o trybie incognito Firefoksa. Tak naprawdę nie pozwala na zbyt wiele, daje tylko złudne poczucie bezpieczeństwa.

Chrome pod tym względem wypada lepiej - tryb incognito jest łatwiejszy w obsłudze i wygodniejszy. Niestety przeglądarka ta często jest oskarżana o gromadzenie danych dla Google'a.

Firefox jest kontrolowany przez Mozillę (instytucję non-profit, a nie korporację). Dysponuje też znacznie szerszym wachlarzem dodatków zwiększających prywatność. Dlatego wygrywa.

Werdykt: Wygrana Firefoksa.

Podsumowanie

To wszystko może się zmienić wraz z wydaniem Firefoksa 4. Czy nowa wersja pokona Chrome'a na polu szybkości i zahamuje wzrost popularności przeglądarki z Mountain View?

Rzuć także okiem na nasze zestawienie najlepszych dodatków do modyfikowania interfejsu Firefoxa.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.