Fluorescencja sposobem na fałszywki

Fluorescencja sposobem na fałszywki19.06.2010 15:00
FLUORESCENCJA
Katarzyna Kieś

Dodatek odpowiednich kombinacji barwników fluorescencyjnych może okazać się rewelacyjnym sposobem na walkę z fałszywkami. Klient nawet się nie zorientuje, że zakupiony przedmiot jest specjalnie znakowany.

Dodatek odpowiednich kombinacji barwników fluorescencyjnych może okazać się rewelacyjnym sposobem na walkę z fałszywkami. Klient nawet się nie zorientuje, że zakupiony przedmiot jest specjalnie znakowany.

Naukowcy z Fraunhofer Gesellschaft wpadli na pomysł, by oryginalne produkty znakować barwnikami fluorescencyjnymi. Barwniki te wnikają w strukturę całego materiału, z którego wytworzony jest przedmiot, i tym samym służą jako dowód na to, iż zakupiony produkt to nie jest tania i tandetna podróbka. Najciekawsze jednak jest, że z materiału bazowego nie da się usunąć fluorescencyjnego barwnika.

Prawdopodobieństwo identyfikacji barwnika przez osoby trzecie jest wprawdzie wyjątkowo małe, ale zdarzyć się może. Dlatego niemiecki zespół badawczy postanowił do oznakowania zastosować kilka różnych barwników naraz, w ściśle określonych proporcjach. W tym przypadku identyfikacja poszczególnych składowych może okazać się ponadprzeciętnie trudna lub niemożliwa dla oszusta, który przymierza się do wytwarzania np. podrabianej odzieży, a który – nie ma się co czarować, nie ma ani sprzętu ani umiejętności, by odtworzyć wszystkie warunki. Zidentyfikować barwniki, którymi zaznaczono egzemplarze oryginalne, jest szalenie trudno – i w tym tkwi siła opisywanego znakowania.

Podróbki spędzają sen z powiek producentów – z powodu istnienia fałszywek tracą oni wiele pieniędzy; i klientom – ponieważ nie ma chyba większego rozczarowania i zaskoczenia, gdy rzekomy oryginał okaże się zwyczajną tandetą. A wiadomo, jak to jest: emocje towarzyszące zakupowi materiału, kiedy podejmuje się decyzję o nabyciu oryginału, i ma w kasie zostawić mnóstwo pieniędzy, bywają rozmaite; choć przeważnie dominuje w nich wściekłość, kiedy okaże się, że za własne pieniądze stało się ofiarą oszustwa.

Pokrywanie materiału nanopowłoką z barwników fluorescencyjnych ma jeszcze i inną zaletę: otóż tkanina nie niszczy się tak szybko.. Nanopowłoka fluorescencyjna działa bowiem także jak dodatkowa ochrona przed wpływem szkodliwych substancji.

Niemieccy uczeni są pewni, że ich wynalazek zdecydowanie poprawi wykrywalność podróbek i przyczyni się do redukcji strat w gospodarce.

Oczywiście, rodzaj i moc zastosowanej kombinacji środków stanowi tajemnicę – jest jak pilnie strzeżony przepis kulinarny. Nic dziwnego –  rola tego sekretu polega na ochronie wizerunku marki. A rozpoznawalna kojarzona jest z dobrami luksusowymi, przynoszącymi właścicielom krociowe zyski ze sprzedaży oryginałów, których posiadania ubodzy zazdroszczą, a  ci w lepszej sytuacji ekonomicznej obnoszą się z naszywką markową.

Źródło: NanoTechWire

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.