Fotowoltaika w Polsce – jak wygląda polski rynek energii odnawialnej?

Fotowoltaika w Polsce – jak wygląda polski rynek energii odnawialnej?17.05.2021 16:25
Źródło zdjęć: © pixabay.com
Artykuł sponsorowany

Fotowoltaika w Polsce stale zyskuje na popularności. Dotacje na odnawialne źródła energii oraz rosnące ceny prądu przekonują Polaków, że warto zainwestować w instalację fotowoltaiczną. A to powoduje wzrost obrotów na polskim rynku fotowoltaiki.

Moda na odnawialne źródła energii trwa. Fotowoltaika w Polsce staje się coraz powszechniejszym widokiem. Agencja Rynku Energii informuje, że pod koniec marca 2021 roku, sumaryczna moc elektrowni słonecznych w Polsce wynosiła niecałe 4,5 GW. Wszystko wskazuje na to, że wzrost znaczenia energii pozyskiwanej ze słońca nie będzie maleć – w marcu zamontowano blisko 24 tysiące nowych instalacji na terenie kraju.

Rynek energii odnawialnej w Polsce

Oferowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wsparcie finansowe dla osób inwestujących w instalacje PV sprawiło, że w ostatnich latach nowe elektrownie słoneczne powstawały jak grzyby po deszczu. Pandemia koronawirusa odcisnęła swoje piętno na branży OZE podobnie jak na wielu innych.

Duża część paneli oraz falowników wykorzystywanych do budowy instalacji fotowoltaicznych, pochodzi z Chin. Problemy z transportem wpłynęły na ich dostępność oraz ceny.

Ze względu na utrudnienia na Wschodzie w eksporcie towarów, stany magazynowe w fabrykach były podwyższone. Aby szybciej sprzedać nadmiar komponentów, w drugiej połowie 2020 roku producenci obniżyli ceny paneli.

To zaś przełożyło się na większe zainteresowanie polskich przedsiębiorców sprowadzaniem produktów w dużych ilościach, a w dalszej perspektywie poskutkowało przyspieszeniem realizacji projektów w Polsce. Szacuje się, że w trakcie pandemii koronawirusa, na terenie naszego kraju przyłączono do sieci instalacje fotowoltaiczne o mocy ok. 2 GW.

Ministerstwo Energii planuje, by do 2030 moc elektrowni słonecznych na terenie naszego kraju wzrosła o 5–7 GW, a do 2040 o 10–16 GW. Plany te dotyczą w dużej mierze mikroinstalacji, na które decydują się odbiorcy indywidualni i niewielkie przedsiębiorstwa. Szacuje się, że w 2030 roku liczba prosumentów w Polsce ma wynosić około miliona.

Nowe rozwiązania w fotowoltaice

Rozwój nowych technologii w fotowoltaice jest nie do przeoczenia. Wprowadzane na rynek nowe typy paneli wyraźnie wpływają na moc montowanych instalacji oraz na ich wydajność. Moduły typu half cut, w których ogniwo przedzielone jest na pół, chroni instalację przed zabrudzeniami i zacienieniem, a stale rosnąca moc pojedynczych modułów pozwala na zmieszczenie elektrowni większej mocy na określonej powierzchni.

Jednocześnie stale rozwijają się produkty tworzone z myślą o farmach fotowoltaicznych czy też instalacjach montowanych przez dużych odbiorców energii. Mowa tu o gabarytowo większych modułach, których moc przekracza już 600 Wp (typowy moduł stosowany w mikroinstalacjach ma moc 300-350 Wp).

Zmiany dotyczące rodzaju wykorzystywanych paneli znajdują odzwierciedlenie w oferowanych na rynku systemach montażowych.

Elektromobilność idzie w parze z fotowoltaiką

Kolejnym aspektem, który wpływa na rozwój branży odnawialnych źródeł energii, jest wzrost zainteresowania samochodami o napędzie elektrycznym. W Polsce samochody elektryczne nie są jeszcze bardzo popularne – wpływ na to ma między innymi dopiero rozwijająca się infrastruktura, czyli dostęp do punktów ładowania pojazdów.

Jednak w Norwegii możemy zauważyć ogromny wzrost znaczenia aut elektrycznych. W 2013 roku zaledwie 5,5 procent sprzedanych aut stanowiły pojazdy napędzane prądem. W 2020 było to już 54 proc. Przydomowe instalacje fotowoltaiczne sprawiają, że poruszanie się samochodami elektrycznymi jest naprawdę bezemisyjne.

Dom zeroenergetyczny – przyszłość budownictwa

Wykorzystanie odpowiednich materiałów budowlanych oraz zastosowanie przemyślanego projektu budowlanego pozwala zbudować dom pasywny, czyli taki, który pozwala mocno ograniczyć ilość dostarczanej do niego energii.

Instalując w takim budynku panele fotowoltaiczne, możemy sprawić, że nasz dom będzie zeroenergetyczny lub nawet będzie produkował więcej energii, niż sam zużywa. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu między innymi wydajnych urządzeń grzewczych, jak na przykład pompa ciepła.

"Kiedy montować fotowoltaikę" – pytają Polacy

O fotowoltaikę najchętniej pytamy w sieci wraz z początkiem wiosny. Według publikacji "Przyszłość zaczyna się dziś. Raport o rynku fotowoltaiki", która została opracowana przez OLX we współpracy z ekspertem branży fotowoltaicznej z 15-letnim doświadczeniem, Michałem Siembadem, najwięcej zapytań o usługi i produkty związane z instalacjami PV pojawia się w marcu.

Ceny fotowoltaiki w 2021 roku

Problemy z transportem w pierwszej połowie 2020 roku wpłynęły wyraźnie na ceny komponentów instalacji fotowoltaicznych w jego trzecim i czwartym kwartale. W bieżącym roku obserwujemy jednak wzrost cen i trend ten będzie się utrzymywał. Jest to spowodowane dużym popytem na instalacje PV oraz wysokimi kosztami transportu kontenerów z Chin do Europy.

Szacuje się, że w 2021 roku panele fotowoltaiczne będą droższe o 20–25 procent w porównaniu do roku ubiegłego.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.