Gdzie znaleźć tanie domeny – odpowiedź na artykuł

Gdzie znaleźć tanie domeny – odpowiedź na artykuł16.04.2010 20:12
Gość vBeta

Niedawno w serwisie vBeta.pl mogliśmy przeczytać tekst, w którym postawiono pytanie „Gdzie znaleźć tanie domeny?”. Autor wskazuje, że obok dużych rejestratorów istnieje wiele firm oferujących rejestrację i utrzymanie domen w znacznie niższych cenach. Chciałem odnieść się do tego tekstu i odpowiedzieć na pytanie dlaczego liderzy rynku pozostają liderami, pomimo iż w internecie możemy znaleźć wiele atrakcyjnych cenowo alternatyw.

Niedawno w serwisie vBeta.pl mogliśmy przeczytać tekst, w którym postawiono pytanie „Gdzie znaleźć tanie domeny?”. Autor wskazuje, że obok dużych rejestratorów istnieje wiele firm oferujących rejestrację i utrzymanie domen w znacznie niższych cenach. Chciałem odnieść się do tego tekstu i odpowiedzieć na pytanie dlaczego liderzy rynku pozostają liderami, pomimo iż w internecie możemy znaleźć wiele atrakcyjnych cenowo alternatyw.

Spójrzmy na polski rynek domen internetowych. Według danych NASK, ponad połowę tego rynku obsługują dwie firmy, oferujące promocje oparte na podobnej zasadzie. Rejestrujemy domenę za symboliczną złotówkę lub dostajemy ją za darmo, a koszt odnowienia po roku wynosi blisko 100 zł netto. Jak słusznie zauważył Mateusz Nosel, nie są to najniższe stawki na rynku. Zatem dlaczego liderem rynku nie jest żadna z firm polecanych przez autora?

Okazuje się, że dla wielu osób rejestrujących domeny cena nie jest najważniejsza. Gdyby tak było, wszyscy rejestratorzy oferowaliby podobne, niskie stawki rejestracji i odnowienia. Warto pamiętać, że klienci nie są jednolitą grupą. Mają różne wymagania oraz różne plany wobec swoich adresów. Osoby rejestrujące adresy możemy podzielić na trzy grupy:

  1. Osoby prywatne, które potrzebują adresu dla własnego bloga, portfolio lub serwisów tworzonych hobbystycznie. Przeważnie nie czerpią zysków z prowadzenia strony, często dopłacają do niej z własnej kieszeni. Dla tej grupy klientów ważna jest niska cena rejestracji domeny, ponieważ często nie są pewni czy po roku będą nadal prowadzić swoją stronę.
  2. Inwestorzy domenowi, czyli osoby, które rejestrują domeny w celu odsprzedaży na rynku wtórnym. Często w swoim portfolio mają po kilkaset lub kilka tysięcy adresów, dlatego dla nich ważniejsza od ceny rejestracji jest kwota, jaką muszą zapłacić za odnowienie. To oni najczęściej korzystają z usług mniejszych rejestratorów, oferujących niskie stawki.
  3. Trzecia grupa to przedsiębiorstwa, które wykorzystują domeny do prowadzenia własnej działalności. Pod ich adresami znajdziemy strony firmowe, strony produktów lub sklepy internetowe. Biorąc pod uwagę koszty hostingu, łącza internetowego czy oprogramowania, koszt utrzymania domeny okazuje się niewielki, nawet jeśli jest to 100 zł netto w skali roku.

Firmy są największymi klientami rejestratorów. Często utrzymują po kilkanaście lub kilkadziesiąt adresów, stąd większość promocji jest skierowana właśnie do nich. Dla klientów biznesowych ważniejsze od cen są inne czynniki. Umowa partnerska z NASK, akredytacje operatorów innych domen (np. europejskich), sprawna obsługa klienta, stabilne łącza i serwery, długa obecność rejestratora na rynku. To wszystko buduje zaufanie do marki, które jest szczególnie istotne w biznesie.

Oczywiście, nie bez znaczenia pozostaje reklama. Nietrudno zauważyć, że liderzy rynku przeznaczają na nią spore środki. Efekt jest taki, że przeciętny internauta często po prostu nie wie o istnieniu alternatywy. W jego świadomości istnieją trzy, może cztery strony, na których może zarejestrować domenę. Bardziej świadomi użytkownicy sieci korzystają z rekomendacji i porównują ceny u wielu dostawców, jednak wciąż pozostają w mniejszości.

W efekcie rejestracja domen internetowych przypomina nieco tankowanie samochodu na stacji benzynowej. Na pierwszy rzut oka produkt jest ten sam. Benzyna lub olej napędowy nie różnią się specjalnie pomiędzy poszczególnymi stacjami. Pomimo tego, ceny na rynku są zróżnicowane. Mamy niewielkie stacje, oferujące tanie paliwo i duże obiekty sieciowe, gdzie ceny bywają wyższe nawet o kilkadziesiąt groszy na litrze. Kierowcy częściej tankują w tych drugich.

Okazuje się, że cena nie jest dla nich najważniejsza. Działa reklama, zaufanie do marki, przyzwyczajenie, dodatkowe bonusy oraz dobra lokalizacja. Kierowcom jest po drodze do dużych stacji benzynowych, podobnie jak wielu internautom jest „po drodze” do oferty dużych rejestratorów.

Autorem tekstu jest Maciek Kurek, PR Specialist w 2BE.PL. Marka 2BE.PL jest częścią Grupy Adweb. Specjalizuje się w dostarczaniu firmom kompleksowych rozwiązań hostingowych, oraz rejestruje domeny z ponad 150 krajów.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.