Google dobił kolejną wyszukiwarkę. Rewolucyjna usługa znika z Sieci

Google dobił kolejną wyszukiwarkę. Rewolucyjna usługa znika z Sieci10.11.2010 11:56
Nagrobek (Fot. Flickr/dvs/Lic. CC by)
Mariusz Kosakowski

Stworzona w 1996 r. usługa, której ambicją było odpowiadanie na pytania zadawane w języku naturalnym, znika z Sieci. Serwis całkowicie rezygnuje ze swojej technologii indeksowania stron.

Stworzona w 1996 r. usługa, której ambicją było odpowiadanie na pytania zadawane w języku naturalnym, znika z Sieci. Serwis całkowicie rezygnuje ze swojej technologii indeksowania stron.

Wyszukiwarki takie Google czy Bing wykorzystują technologię indeksowania stron polegającą na przechowywaniu znalezionych witryn i zapisywaniu ich w swojej bazie danych. Ask.com działał na tych samych zasadach od 2001 r. Był jedną z najbardziej innowacyjnych firm w branży.

Taki sposób działania pozwalał na stworzenie rozbudowanego indeksu stron. Jednak śledzenie milionów witryn i przechowywanie ich w bazie było bardzo drogie. Ask.com najwyraźniej nie wytrzymał więc konkurencji ze strony Google'a.

Na początku tego roku, chcąc zbliżyć się do swoich konkurentów, witryna wprowadziła nowy, kompleksowy system wyszukiwania informacji. Jednak ten ruch nie przyniósł pożądanych efektów.

Co ciekawe, kultowa wyszukiwarka wprowadziła wcześniej niż Google, bo w 2006 r., podgląd stron, jednak nowa funkcja nie działała tak skutecznie jak w przypadku Google’a i była wolna.

Poza tym Ask.com nie oferował swoim użytkownikom zbyt wielu dodatkowych aplikacji - np. poczty e-mail takiej jak Gmail. Nie miał rzeczy podobnej do AdWords, nie wspominając już o przeglądarce takiej jak Chrome.

Co oferował Ask.com? Witryna wprowadziła wyszukiwanie semantyczne. Uruchomiła także konkurenta Google Maps - Ask Maps. Mapy są tam wysokiej jakości, serwis udziela wskazówek pieszym, dodatkowo można wyszukiwać miejsca za pomocą głosu.

Ask.com został przejęty w 2005 r. przez IAC za 1,8 mld dol. Zgodnie z ostatnim raportem wyszukiwarka razem z innymi usługami generowała roczny przychód w wysokości około 227 mln dol. Teraz Ask.com zamierza skoncentrować się na rozwijaniu swojej usługi Q&A.

Czy to uratuje internetowego weterana? Zobaczymy.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.