Google ukarany za udostępnianie darmowych usług

Google ukarany za udostępnianie darmowych usług02.02.2012 18:30
Darmowe mapy zagrażają uczciwej konkurencji? (Fot. Vimeo.com)

Gdzie kończy się ochrona konkurencji, a zaczyna groteska? Nową granicę w tej kwestii postanowiła wyznaczyć Francja, gdzie zapadł wyrok skazujący Google’a na 15 tys. euro grzywny i 500 tys. odszkodowania. Zdaniem francuskiego wymiaru sprawiedliwości darmowe usługi są nielegalne.

Gdzie kończy się ochrona konkurencji, a zaczyna groteska? Nową granicę w tej kwestii postanowiła wyznaczyć Francja, gdzie zapadł wyrok skazujący Google’a na 15 tys. euro grzywny i 500 tys. odszkodowania. Zdaniem francuskiego wymiaru sprawiedliwości darmowe usługi są nielegalne.

Google od lat udostępnia wiele darmowych usług, z których korzystają chyba wszyscy. Poza wyszukiwarką są wśród nich również takie, które choć bezpłatne u Google’a, to mają swoje komercyjne odpowiedniki w ofercie innych firm.

Trudno oczekiwać, by przeciętny użytkownik, mając do wyboru usługę darmową i płatną o co najmniej porównywalnej jakości, wybierał tę, za którą musi zapłacić. Oczywiście są sytuacje, w których lepiej zapłacić, dostając np. w pakiecie wsparcie techniczne, ale większa popularność darmowej usługi wydaje się oczywista.

Z podobnego założenia wyszła francuska firma Bottin Cartographes, która widząc, że podstawy jej biznesu mogą lec w gruzach, oskarżyła Google o nieuczciwą konkurencję i próbę zmonopolizowania rynku. Sednem oskarżenia był fakt, iż Google oferuje firmom darmowy dostęp do Google Maps.

BottinCarto.com
BottinCarto.com

Francuski sąd uznał zasadność oskarżenia i skazał Google’a. Firma ma zapłacić na rzecz Bottin Cartographes 500 tys. euro odszkodowania, 15 tys. euro grzywny i pokryć koszty procesu. Wyrok ten podkopuje zarazem model biznesowy bardzo wielu firm internetowych, które oferują darmowe usługi po to, by zdobyć popularność, i wprowadzić następnie opłaty, jak np. Allegro w Polsce.

Wyrok nie jest jeszcze prawomocny, a Google ma zamiar odwoływać się od decyzji sądu pierwszej instancji. Jeśli apelacja nie przyniesie rezultatu, to rozwiązaniem może być, jak sądzę, wyłączenie Google Maps we Francji albo ograniczenie dostępności jedynie do użytkowników indywidualnych. W taki sposób zyska jedna francuska firma, a stracą tysiące innych przedsiębiorstw.

Google Maps to zagrożenie dla konkurenyjności?
Google Maps to zagrożenie dla konkurenyjności?

Myślę, że najlepszym podsumowaniem wyroku francuskiego sądu będzie równie absurdalny pomysł na startup. Wystarczy założyć we Francji firmę, zaoferować płatną wyszukiwarkę internetową, a następnie pozwać Google’a.  Jeśli sąd okaże się konsekwentny, to właśnie wymyśliłem sposób na szybki i dochodowy biznes w Sieci, do którego w tej chwili zrzekam się praw majątkowych. Powodzenia! ;)

Źródło: The Next WebDaily Star

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.