Gra o tron, czyli dlaczego pozycjonowanie stron internetowych się opłaca

Gra o tron, czyli dlaczego pozycjonowanie stron internetowych się opłaca02.07.2021 14:30
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
Angelika Borowska
verseo.pl

Internetowy marketing przeszedł długą drogę - tak samo zresztą, jak internet sam w sobie. Reklama w Sieci przez ostatnie kilkadziesiąt lat dynamicznie się zmieniała. Miały na to wpływ rozwój technologii, zmiany społeczne, szeroki dostęp do internetu, ale również wydarzenia takie, jak pandemia koronawirusa.

Na początku internet był mikrośrodowiskiem zbierającym głównie pasjonatów - dzisiaj to właśnie do Sieci w dużej mierze przeniosła się polityka, komunikacja i przede wszystkim biznes. W wielu krajach w zasadzie nie można już oddzielać terminu “internauta” od słowa “obywatel”.

Jako że internet gromadzi właściwie cały przekrój społeczeństwa, od lat kluczowe dla wielu firm stało się promowanie swoich marek w cyfrowym świecie. Możliwości jest multum - można wykorzystać potęgę mediów społecznościowych, systemy reklamowe takie jak Google Ads albo Bing Ads, lokować produkt w artykułach sponsorowanych czy korzystać z usług różnego rodzaju influencerów.

Najważniejszym kanałem marketingowym w przypadku stron internetowych jest jednak zazwyczaj pozycjonowanie (SEO) - poprawa zdolności danej strony do pojawiania się w wynikach wyszukiwania na wysokich miejscach.

Ruch organiczny, czyli ten pozyskiwany z wyszukiwarek, jest w zdecydowanej większości przypadków najbardziej wartościowy dla właściciela strony. Użytkownicy wpisują do wyszukiwarki określone frazy, a zadaniem algorytmu Google jest wyświetlenie najbardziej dopasowanych do zapytania wyników. Oznacza to, że w teorii szukając danej informacji, produktu albo usługi, wyszukiwarka zwróci nam strony w pierwszej kolejności najlepiej odpowiadające wpisywanym słowom.

Dzięki działaniom pozycjonerskim możemy sprawić, że strona będzie pozyskiwać więcej użytkowników. Nie będą to jednak przypadkowi ludzie, a w dużej mierze ci, którzy mogliby być zainteresowani dokonaniem zakupu lub skorzystaniem z usługi, którą oferuje firma.

Pozycjonowanie to bieg długodystansowy

Najważniejszą zaletą SEO jest fakt, że w kilkuletniej perspektywie to najtańszy sposób zachęcenia użytkowników do odwiedzenia danej strony. Ruch pozyskiwany z reklam w mediach społecznościowych czy Google Ads jest skuteczny w zdobywaniu klientów - nie ma co do tego żadnych wątpliwości, jeśli kampania została zrealizowana zgodnie z dobrymi praktykami i przez doświadczonego specjalistę. Jest to jednak ruch krótkotrwały - gdy wyłączymy kampanię, sprzedaż i ruch wrócą do poziomu sprzed rozpoczęcia działań promocyjnych.

Efekty pozycjonowania są zdecydowanie bardziej długotrwałe. Oczywiście codziennie pojawiają się nowe strony, które rywalizują w wyszukiwarkach z naszą stroną, a już istniejąca konkurencja inwestuje swoje zasoby w SEO, przez co jeśli chodzi o Google, “nic nie jest dane na zawsze”. Wysiłek włożony w przemyślane i systematyczne pozycjonowanie zazwyczaj przyniesie jednak zauważalne i długoterminowe efekty.

Nie bez powodu kluczowe są tu jednak słowa “przemyślane” i “systematyczne”. SEO w zamyśle jest bardzo proste - opiera się na:

  1. Działaniach na stronie (on-site SEO) - optymalizacji treści, linkowaniu wewnętrznym itd.
  2. Zdobywaniu linków prowadzących do strony (off-site SEO) - ich duża liczba oraz wysoka jakość (nie wszystkie linki “pomagają” w SEO - a niektóre wręcz szkodzą) sprawiają, że algorytm rozpoznaje stronę jako wartościową, przez co poprawia jej widoczność w wynikach.

W praktyce jednak pozycjonowanie jest bardzo skomplikowanym procesem, który wymaga doświadczenia, wiedzy i ciągłej nauki. Liczba czynników, które Google i inne wyszukiwarki biorą pod uwagę przy ocenianiu jakości strony, przekracza 200 - w dodatku nie wszystkie są jawne, przez co pozycjonowanie w dużej mierze polega na testowaniu różnych rozwiązań i porównywaniu ich efektów. Dodajmy do tego fakt, że co kilka miesięcy algorytm wyszukiwarki jest aktualizowany, a poszczególne czynniki zmniejszają lub zwiększają swoje znaczenie. Szczegóły pozycjonerzy muszą jednak odkryć samodzielnie: analizując, sprawdzając i eksperymentując.

Pozycjonowanie to proces wymagający także czasu. W internecie często pojawiały się “gwiazdy jednego sezonu” - na przykład sklepy, które nieuczciwie manipulowały specyfikacją danego produktu lub w ogóle nie realizowały zamówień. Dziś jest ich znacznie mniej i zazwyczaj wybierają inne kanały dotarcia do klientów. Algorytm Google przez lata “nauczył się”, że jeśli strona znajduje się w Sieci od dłuższego czasu, ma wysokojakościową treść i ciągle generuje ruch, a także pojawiają się do niej linki, to jest ona wartościowa dla odbiorcy. Wiedzą o tym także klienci - wysokie pozycje w wyszukiwarkach są potwierdzeniem także pewnego internetowego prestiżu, niepisanym certyfikatem jakości wśród użytkowników Sieci.

Jednorazowa i nieumiejętnie przeprowadzona inwestycja w SEO może być tak naprawdę kontrskuteczna. Algorytm zauważy pojawienie się dużej liczby linków w krótkim czasie, a następnie zanik podobnych aktywności. W zależności od sposobu realizacji może doprowadzić to do krótkotrwałego i ledwie zauważalnego wzrostu pozycji lub wypalić odwrotnie i skutkować zupełnym brakiem wyników, a Google pogrozi nam palcem. Działania SEO potrafią przynieść doskonałe rezultaty, ale tylko wtedy, gdy są one przeprowadzane metodycznie i konsekwentnie.

Coraz więcej firm decyduje się więc na współpracę z agencją zajmującą się profesjonalnym pozycjonowaniem stron internetowych. Duże biznesy często wolą oprzeć swoje internetowe zasoby na specjalistach z wieloletnim doświadczeniem, niż ryzykować utratę miejsc w wynikach wyszukiwania.

Co można zyskać dzięki SEO - zobacz przykład

Jeden z klientów agencji Verseo - sklep z branży obuwniczej, czyli bardzo konkurencyjnej gałęzi rynku - postanowił rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem swojej strony w Sieci. Żadnej z podstron nie było w TOP10 wyników wyszukiwania, co oznacza, że nie znajdowały się na pierwszej stronie wyników - co więcej, zaledwie kilkadziesiąt fraz znajdowało się w TOP50 wyników, do których dociera zaledwie ułamek przeglądających.

5 miesięcy wystarczyło, by sklep znalazł się w TOP10 (pierwsza strona) na aż 150 fraz, a do TOP50 trafiło aż blisko 3000 fraz.

Z uwagi na ogromne nasycenie rynku w branży obuwniczej jest to wynik bardzo dobry i wręcz rzadko spotykany - przypadek ten udowadnia, że w określonych warunkach jest jednak możliwy do osiągnięcia. Pozycjonowanie z profesjonalistami ma sens!

verseo.pl
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.