Gry, kosmos i bezpieczeństwo w Sieci - o tym uczą uczelnie. Chce się być studentem!

Gry, kosmos i bezpieczeństwo w Sieci - o tym uczą uczelnie. Chce się być studentem!04.11.2014 17:38
Zdjęcie studentów pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

Nie musimy już chodzić na informatykę, jeżeli chcemy tworzyć ciekawe rzeczy związane z Siecią czy grami.

Studia o “zarządzaniu kosmosem” rozbawiły wielu. Po co to studiować, skoro pracy na pewno się nie znajdzie? I choć opis kierunku podyplomowego brzmiał naprawdę ciekawie i sensownie, to większość zgodnie stwierdziła: głupota.

Wstępny program studiów obejmuje kilka bloków tematycznych m. in.: Polityka kosmiczna i otoczenie sektora kosmicznego Prawne aspekty wykorzystania przestrzeni kosmicznej Gospodarka kosmiczna Aspekty zarządcze w wykorzystaniu przestrzeni kosmicznej Seminarium dyplomowe Program studiów obejmuje łącznie 168 godzin zajęć dydaktycznych w formie wykładów, seminariów, konwersatoriów, ćwiczeń interaktywnych w grupach z wykorzystaniem kamery video i urządzeń multimedialnych.

Zwolennicy “standardowych” kierunków studiów będą jednak dość często śmiać się i łapać za głowę, bo “nietypowe” studia stają coraz to popularniejsze. Parę lat temu chyba mało kto wierzył w to, że na polskich uczelniach kształtować się będzie przyszłych twórców gier.

Tymczasem coraz więcej politechnik i uniwersytetów otwiera “growe” kierunki. Znajdziemy je między innymi na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdańskiej Wyższej Szkole Bankowej czy od niedawna nawet na... Warszawskiej Szkole Filmowej.

Gry w szkole filmowej

W Warszawskiej Szkole Filmowej nacisk kładziemy na praktykę. Poznajemy silniki gier takie jak Unity 3d i Unreal Engine 4, uczymy się projektowania mechaniki rozgrywki, modelowania 3D i animacji, podstaw programowania i edycji dźwięku. Począwszy od roku akademickiego 2014/2015 będziemy korzystać z zakupionej właśnie technologii motion capture służącej do przechwytywania ruchu postaci. Stworzone w ten sposób animacje umieścimy w naszych grach.

Chętnych na growy kierunek było tak wielu, że WSF uruchomiło także studia zaoczne.

Co ważne, studiować mogą nie tylko programiści czy graficy, ale też humaniści. Szkoły chcą “tworzyć” też np. scenarzystów czy speców od marketingu.

Rzecz jasna pojawiają się wątpliwości, czy taki kierunek może dać pracę w branży gier. Uczelnie chwalą się współpracą z największymi ekipami w Polsce - CD Projekt RED czy Techlandem - obiecują praktyki w firmach, ale jest też druga strona medalu.

W 2011 roku w rozmowie z Gamezillą mówił o tym jeden z pracowników Techlandu, Tomasz Klin:

Po pierwsze, tego zawodu nie da się wyuczyć słuchając teorii. Po drugie, najważniejsza wiedza, niezbędna przy tworzeniu gier 3D, to fizyka i matematyka, a tę wiedzę można zdobyć na większości technicznych studiów.

Bezpieczeństwo w Sieci

Zdjęcie cyberwar pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie cyberwar pochodzi z serwisu shutterstock.com

Na Wojskowej Akademii Technicznej już realizowany jest kierunek o nazwie kryptologia i cyberbezpieczeństwo. Przyszły inżynier, mówiąc ogólnie, będzie zajmować się naszym bezpieczeństwem w Sieci, tworząc własne systemy bezpieczeństwa. Nie tylko w wojsku, bo podobny kierunek ma znaleźć się też na wrocławskich i warszawskich politechnikach oraz na Uniwersytecie Warszawskim.

Celem głównym kierunku studiów jest formowanie nowej kadry dla instytucji państwowych,ale również dla gospodarki narodowej. Szacuje się również, że wojsko co roku będziepotrzebować około 50 specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa. Na nowym kierunkukształcić się będą specjaliści od kryptografii, bezpieczeństwa systemów teleinformatycznychi cyberbezpieczeństwa. Absolwenci WAT będą mogli znaleźć pracę w wojsku, w tym takżew Narodowym Centrum Kryptologii.

Humanista XXI wieku

W tym roku na Gamedec.UKW wystartowała nowa specjalność kierunku Humanistyka 2.0, “człowiek cyfrowy”. Po niej pracę znaleźć można jako: specjalista ds. social media (marketing społecznościowy), copywriter, pisarz, publicysta, dziennikarz internetowy, bloger, infobroker (researcher), specjalista ds. identyfikacji wizualnej, infografik, specjalista ds. digitalizacji (cyfryzacji), edytor i redaktor wydawnictw elektronicznych, komputerowy składacz tekstu.

To dowód na to, że uczelnie idą z duchem czasu. Praca coraz częściej jest w Internecie i studia mogą pomóc ją zdobyć. Albo przynajmniej dać umiejętności, które się w niej przydadzą.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.