HbbTV - co to jest? Wszystko o hybrydowej telewizji

HbbTV - co to jest? Wszystko o hybrydowej telewizji28.06.2020 13:29
Źródło zdjęć: © hbbtv.org[Pełna rozdzielczość](https://m.gadzetomania.pl/hbbtvgrafikatytulowa727772889.png)
Jakub Krawczyński

HbbTV to skrót, który w ostatnim czasie dość często pojawiał się w kontekście nowych telewizorów oraz dyskusji o telewizji. Jest to hybrydowa telewizja, ale co to w zasadzie znaczy? Tutaj tłumaczymy wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć.

HbbTV - co to jest za telewizja?

HBBTV to nie jest telewizja jako taka, tylko pewnego rodzaju nakładka na ekran – w stylu obrazu w obrazie. W pewnym sensie jest to telegazeta wynaleziona na nowo (wynalazek z lat 70. XX w.), tylko że jest to coś znacznie bardziej zaawansowanego.

Dzięki niej możemy, oglądając mecz widzieć w rogu, czy z boku ekranu nałożone statystyki związane z meczem, albo nadawcy telewizyjni mogą nimi wyświetlać paski informacyjne w czasie rzeczywistym, gdy np. wydarzyło się coś bardzo ważnego. Technologia pozwalałaby również na przerzucanie dodatkowych informacji z telewizora na smartfona czy tablet.

HbbTV Example Multiscreen

Jest to także możliwość wyświetlania reklam, które pojawiałaby się dodatkowo w trakcie oglądania filmów, seriali i programów - także dopasowanych pod rodzaj wyświetlanego materiału.

HbbTV - jak możemy odbierać hybrydową telewizję?

HBBTV odbieramy drogą internetową, za pomocą Smart TV, a także dekoderów typu set top box.

Z praktycznego punktu widzenia, tylko telewizory wydane w ostatnich 2-3 latach (od 2018 wzwyż) i nowsze będą mogły tę technologię w proponowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji wydawniu obsłużyć. HBBTV jest zawsze włączone jako funkcja i wymaga Internetu. My jako użytkownicy nie musimy jej włączać w menu telewizora - będzie ona włączona automatycznie i domyślnie już przy uruchomieniu.

HbbTV - zalety i wady tej technologii

Zalety? Dodatkowe informacje na ekranie, które wzbogacają, np. oglądanie meczu czy kanału informacyjnego… Dzięki temu oglądanie telewizji może stać się bardziej wielopłaszczyznowe i na miarę XXI wieku.

Wady? HbbTV nie jest u nas uregulowane prawnie w kontekście reklam i w praktyce mogłoby dawać furtkę do emitowania ich z pominięciem istniejących ograniczeń (20 proc. czasu emisyjnego w tradycyjnej telewizji).

Źródło zdjęć: © hbbtv.org
Źródło zdjęć: © hbbtv.org

Ponadto na telewizorach Smart też są reklamy w menu, w telewizji występują reklamy tradycyjne, a tutaj dochodzi jeszcze jedna warstwa reklam. Jeśli rozwiązanie to nie będzie sensownie uregulowane, konsumenci mogą się rozczarować i porzucić telewizję wzbogaconą HbbTV na rzecz rozwiązań typu VOD.

HbbTV - czy to jest rozwiązanie popularne?

Na dzień 23 czerwca 2020, HbbTV funkcjonuje w 27 krajach, szczególnie tam, gdzie telegazeta była popularna, w tym w niemałej liczbie krajów europejskich. Z kolei w USA rozwiązanie HbbTV niekoniecznie cieszy się zainteresowaniem, co tylko pokazuje, jak zwyczaje związane z oglądaniem mogą się różnić między Ameryką Północną a Europą.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.