Młoda kobieta (!) z wielkiego miasta. Wiemy już, kim jest Polak bez telewizora

Młoda kobieta (!) z wielkiego miasta. Wiemy już, kim jest Polak bez telewizora

Zdjęcie kobiety oglądającej telewizję na laptopie pochodzi z serwisu Shutterstock
Zdjęcie kobiety oglądającej telewizję na laptopie pochodzi z serwisu Shutterstock
Marta Wawrzyn
21.04.2015 11:57

Polak bez telewizora to najczęściej Polka, która ma mniej niż 39 lat, mieszka w wielkim mieście i ogląda całkiem sporo filmów i seriali. W Internecie oczywiście. Jak duża jest ta grupa?

O tym, że młodzi ludzie wyrzucają telewizory, pisze się od kilku lat, ale trudno było do tej pory o dane, które potwierdzałyby tę tezę. Z badań GUS-u wynika, że odbiornik telewizyjny jest prawie w każdym polskim domu i choć kupujemy ich mniej niż kiedyś, wciąż jesteśmy przywiązani do tradycyjnej telewizji i wielkie telewizory uważamy za symbol statusu społecznego. Ci, którzy telewizorów nie posiadają wcale, to margines.

5% polskich internautów nie posiada telewizora

Czy to prawda? Właśnie otrzymałam interesujące wyniki badania agencji mediowej MEC, określające skalę zjawiska. Okazuje się, że tylko 5% polskich internautów nie posiada telewizora bądź używa go do czegoś innego niż oglądanie telewizji (np. do grania). Co ciekawe, większość w tej grupie stanowią kobiety (57%), osoby poniżej 39. roku życia (66%) i mieszkające w wielkich miastach (31%).

Ogromna większość z nich – to znaczy 86% - przyznaje się do oglądania przynajmniej od czasu do czasu filmów, seriali i innych programów w Internecie. Blisko 60% z nich czyni to przynajmniej kilka razy w tygodniu, a prawie połowa poświęca na oglądanie seriali i innych programów na laptopie ponad 2 godziny dziennie. To właśnie wśród osób nieposiadających telewizorów można znaleźć widzów najbardziej uzależnionych od wideo w Internecie. I nie ma w tym paradoksu. Nieposiadanie telewizora nie ma w dzisiejszych czasach żadnego związku z nieoglądaniem treści telewizyjnych.

Obraz
© VoD TVP

Nie każdy internauta bez telewizora to pirat

Agencja mediowa MEC sprawdziła też, co i gdzie oglądają Polacy, którzy nie posiadają telewizorów. Oczywiście, większość z nich za oglądane treści płacić nie lubi. Z badania wynika, że aż 70% internautów bez telewizorów nigdy nie płaci za to, co ogląda w Internecie. Ale to nie czyni od razu wszystkich piratami.

Polacy bez telewizorów korzystają z serwisów VoD – głównie z Ipli, VoD.pl, serwisu TVP, TVN-owskiego Playera, ale także z pirackiego Zalukaj. Większość (65%) ogląda seriale i filmy na laptopach. Ich ulubione treści to filmy i seriale zagraniczne, ale "beztelewidzowie" oglądają w Sieci wszystko, nawet newsy.

Czy ci ludzie byliby dobrymi klientami Netfliksa? Prawdopodobnie tak, zwłaszcza że serwis właśnie oznajmił, iż ustalając ceny w różnych krajach, bierze pod uwagę, jak wysoki jest w nich wskaźnik piractwa. A polscy internauci bez telewizorów deklarują, że są biedniejsi od tych, którzy telewizory posiadają.

5% polskich internautów to oczywiście dość niewielka grupa, ale chyba nikt nie ma wątpliwości, że to właśnie oni wyznaczają kierunek zmian. Abonenci Netfliksa ze Stanów Zjednoczonych średnio spędzają z tym serwisem 2 godziny dziennie. To wciąż mniej niż z tradycyjną telewizją, ale tempo, w jakim rynek VoD rośnie, jest niesamowite. Za kilka lat w Polsce będzie tak samo. Telewidzowie bez telewizorów nie będą żadnym dziwnym czy też marginalnym zjawiskiem, będą klientami, o których trzeba będzie zawalczyć.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)