Ile firmy płacą za pozytywne komentarze na forach?

Ile firmy płacą za pozytywne komentarze na forach?02.12.2010 18:10
Marketing szeptany (Fot. Flickr/calleecakes/Lic. CC by)

Znasz Sieć, sprawnie poruszasz się w świecie social mediów, wyszukiwanie informacji przychodzi Ci z łatwością? Masz szansę zarabiać nawet 20 tys. złotych miesięcznie!

Znasz Sieć, sprawnie poruszasz się w świecie social mediów, wyszukiwanie informacji przychodzi Ci z łatwością? Masz szansę zarabiać nawet 20 tys. złotych miesięcznie!

Amplifying internetowy to kształtowanie, moderowanie i wzmacnianie wizerunku marki w Sieci. Ze względu na rosnące znaczenie mediów społecznościowych coraz częściej źródłem informacji dla potencjalnych klientów nie są oficjalne komunikaty, reklamy czy testy, ale opinie innych użytkowników Internetu.

Ponad 75% internautów przed dokonaniem zakupów zasięga w Sieci informacji o danym produkcie. Takiego potencjału nie mogły przeoczyć agencje PR i marketingowcy. Wprawdzie, jak wynika z badań, jedynie 4% użytkowników Sieci dzieli się ze światem swoimi opiniami, ale zdecydowana większość chętnie korzysta z ocen wystawionych przez innych.

W związku z tym coraz częściej różne firmy w trosce o swój wizerunek i wyniki sprzedaży zatrudniają pracowników lub zlecają wyspecjalizowanym agencjom stałe monitorowanie Sieci i reagowanie na wszelkie nieprzychylne komentarze. Polem działania dla tych osób są serwisy społecznościowe, fora, porównywarki cen i wszelkie zakątki Sieci, gdzie można napotkać niepochlebne opinie.

Po znalezieniu krytycznych treści zatrudniony przez firmę pracownik, występując jako zwykły, przypadkowy użytkownik, zamieszcza pod nimi sprostowanie albo opinię przeciwną. Ponieważ intensywność tego procederu narasta, spada wiarygodność wszelkich sieciowych rankingów i ocen.

Nie jest to zjawisko nowe, ale zastanawia nagłaśniana przez prasę skala zarobków w tej branży. Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna", najlepsi zarabiają nawet 20 tys. złotych miesięcznie. Trudno to zweryfikować, w większości dużych firm zarobki pracowników są ściśle strzeżoną tajemnicą.

Pewien obraz daje jednak sprawdzenie portali oferujących pracę polegającą na dbaniu o wizerunek firm w mediach społecznościowych. Oferty dotyczące marketingu szeptanego (w którym zawiera się również amplifying) opiewają na kwoty o kilka rzędów wielkości niższe. Cóż – świat korporacyjnych stawek rządzi się chyba jednak własnymi prawami.

Paradoksalnie, sporo można zarobić również na narzekaniu. Sztandarowym przykładem jest w tym wypadku bloger znany jako Kominek - ze względu na popularność kilku opinii na temat różnych produktów przytaczany przez większość mediów jako przykład siły sieciowych społeczności.

Gazety zachwycają się zarobkami specjalistów od marketingu szeptanego i w tonie sensacji informują o podróży, jaką dla Kominka ufundował Burger King. Ale czy nie jest to przejaskrawianie, tworzenie alternatywnej rzeczywistości?

Czy kilkudziesięciotysięczne zarobki za wypowiedzi na forach albo podróże życia, fundowane przez krytykowane firmy to sieciowa norma? Czy jest to Sieć, jaką znamy, czy może raczej nieprawdziwy obraz, tworzony przez szukających sensacji dziennikarzy na podstawie jednostkowych przypadków?

Źródło: Dziennik.pl

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.