Ile jest hejtu w polskiej Sieci? Ze statystyk wynika, że bardzo mało

Ile jest hejtu w polskiej Sieci? Ze statystyk wynika, że bardzo mało13.09.2013 13:00
"Nie zabijajcie nas" - celebryci na okładce "Newsweeka"
Marta Wawrzyn

Ponoć Polacy to urodzeni hejterzy, a w polskiej Sieci jest więcej obraźliwych komentarzy niż gdziekolwiek indziej. Takie są opinie, a jaka jest rzeczywistość?

Ponoć Polacy to urodzeni hejterzy, a w polskiej Sieci jest więcej obraźliwych komentarzy niż gdziekolwiek indziej. Takie są opinie, a jaka jest rzeczywistość?

Hejt, agresja i obraźliwe komentarze w Sieci to podobno polska specjalność. Takie opinie wygłaszają od czasu do czasu różni spece, tak też uważają celebryci, którzy swego czasu na słynnej okładce "Newsweeka" prosili ładnie, żebyśmy ich nie zabijali. A jak jest naprawdę?

Hejt to margines w polskiej Sieci

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w ramach akcji "Komentuj. Nie obrażaj" zrobił badanie dotyczące liczby obraźliwych komentarzy w polskim Internecie. Przeprowadzono je metodą oceniania losowo wybranych komentarzy z różnych miejsc w Sieci przez "sędziów niezależnych".

Metody można oczywiście się czepiać, ale ponieważ lepszych statystyk nie ma, zobaczmy, co wyszło. Na forach i w komentarzach pod artykułami wpisy przekraczające granice kultury stanowią 1,2%. Jeszcze mniej jest ich w blogach (0,5%) i serwisach społecznościowych (0,1%).

Innymi słowy, nienawiści w polskim Internecie jest bardzo mało. To zjawisko marginalne, którym nie należy się przejmować. 99% komentarzy nie ma nic wspólnego z hejterstwem.

Czy w Sieci jest więcej hejtu niż w codziennych rozmowach?

Rzeczywistość to jedno, postrzeganie to drugie. Na nasze postrzeganie wpływa nie tylko to, co faktycznie napotykamy, przeglądając Sieć, ale też opinie innych. Okładka "Newsweeka" to znakomity przykład: ktoś, kto nie ma wiele do czynienia z Internetem, ma prawo pomyśleć po lekturze czegoś takiego, że Sieć to czyste zło. Ale oczywiście nie wszyscy tak myślą.

W ramach badania zapytano zwykłych Polaków, czy uważają, że w Internecie jest więcej hejtu niż w TV, radiu, codziennych rozmowach albo napisach na ścianach. 59% respondentów odpowiedziało, że owszem, jest go więcej w Internecie (a 19% - że nie jest). Ale to i tak dobry wynik: jeszcze w 2011 roku 82% ankietowanych twierdziło, że w Sieć przegania pod względem ilości hejterstwa wszystko inne.

To by oznaczało, że Polacy nie ulegają do końca wpływowi autorytetów (czy też "autorytetów") i kiedy ci idą skarżyć się do mediów tradycyjnych na zachowanie internautów, nie wszyscy traktują ich do końca poważnie.

A Wy co sądzicie o nienawiści w polskiej Sieci? Czy to faktycznie zjawisko, którego należy się bać, czy margines, taki sam jak kibole na ulicach polskich miast?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.