Instagram miał kosztować znacznie więcej. Zuckerberg okazał się zręcznym negocjatorem

Instagram miał kosztować znacznie więcej. Zuckerberg okazał się zręcznym negocjatorem18.04.2012 10:00
Mark i Kevin uzgodnili miliardową transakcję w ciągu zaledwie trzech dni! (Fot. Business Insider)

Niespodziewany zakup Instagramu wywołał falę komentarzy dotyczących ceny, jaką Mark Zuckerberg zgodził się zapłacić za serwis, który nie zarobił do tej pory ani centa. Okazuje się, że CEO Facebooka jest niezłym negocjatorem i strategiem. Dlaczego?

Niespodziewany zakup Instagramu wywołał falę komentarzy dotyczących ceny, jaką Mark Zuckerberg zgodził się zapłacić za serwis, który nie zarobił do tej pory ani centa. Okazuje się, że CEO Facebooka jest niezłym negocjatorem i strategiem. Dlaczego?

Spotkałem się z komentarzami, że zakup Instagramu  to mało przemyślana decyzja Zuckerberga, a cena kupowanego serwisu była wynikiem niechęci Zucka do targowania się o „drobne” dziesiątki czy setki milionów dolarów. Okazuje się, że to nieprawda.

Kevin Systrom (informacje o CEO Instagramu znajdziecie w artykule Michała) wycenił swój serwis (firma bez dochodu, licząca 13 pracowników) na 2 miliardy dolarów i od takiej kwoty rozpoczęły się negocjacje. Transakcja, którą typowe korporacje przygotowywałyby zapewne miesiącami, została ustalona bez udziału firmowych prawników w ciągu zaledwie trzech dni.

Jak widać, liderzy w podobnym wieku i o podobnych doświadczeniach potrafią dojść do porozumienia bez całej biurokratycznej machiny. Być może wzbudzi to popłoch inwestorów, jednak podkreśla przy okazji, jak silna jest pozycja Zuckerberga. Transakcja nie była jednak kaprysem założyciela Facebooka, ale dostrzeżoną w odpowiednim czasie koniecznością.

Pierwsza, nieskuteczna próba kupna miała miejsce jeszcze latem ubiegłego roku. W kolejnych miesiącach Zuckerberg był zaniepokojony szybkim wzrostem liczby użytkowników tej usługi, widząc w niej zagrożenie dla Facebooka. Warto przypomnieć, że treścią, która cieszy się w serwisie społecznościowym największym zainteresowaniem, są właśnie zdjęcia.

Na decyzję Marka znaczący wpływ miał również fakt, że Instagram wkracza właśnie na nowy, duży rynek, otwierając się na użytkowników Androida. W takim kontekście kupno serwisu wydaje się nie tyle kaprysem giganta, co uzasadnioną reakcją obronną – Facebook wyeliminował potencjalne zagrożenie, zanim stało się dla niego problemem.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.