Internauta kontra UPC. Jak walczyć z narzucanymi zmianami w umowach?

Internauta kontra UPC. Jak walczyć z narzucanymi zmianami w umowach?15.10.2012 14:00
Fot. Flickr/Justin Marty/Lic. CC by
Wojtek Wowra

Jeden z użytkowników Wykopu podzielił się historią swoich przejść z firmą UPC. Znany dostawca Internetu zażądał od klienta wyższych opłat w zamian za szybszy dostęp do Sieci. Problem polegał na tym, że internaucie dotychczasowe parametry usługi wystarczały.

Jeden z użytkowników Wykopu podzielił się historią swoich przejść z firmą UPC. Znany dostawca Internetu zażądał od klienta wyższych opłat w zamian za szybszy dostęp do Sieci. Problem polegał na tym, że internaucie dotychczasowe parametry usługi wystarczały.

Klient otrzymał od UPC pismo (e-mail), w którym poinformowano go o wprowadzanych zmianach w pakietach usług. Prędkość dostępu do Internetu została zwiększona, a liczba kanałów telewizyjnych wzrosła.

Problem polegał na tym, że zmiana ta była obowiązkowa i wiązała się z podwyższeniem miesięcznego abonamentu o kilkanaście złotych. Jeśli klient się na zmiany nie zgadzał, mógł jedynie całkowicie zrezygnować z usług UPC.

[solr id="gadzetomania-pl-313304" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4636,felix-baumgartner-wystartowal-relacja-na-zywo-wideo" _mphoto="red-bull-stratos-jump-14-4c33931.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4512[/block]

Wielu z Was zapewne wie, że jest to dość trudne. Na przeciętnym polskim blokowisku mieszkaniec ma zazwyczaj do wyboru dwie opcje: Internet przez telefon stacjonarny od Orange (dawna Neostrada) oraz operatora kablowego, takiego jak UPC.

W tym drugim przypadku parametry usługi oraz stosunek jakości do ceny są zazwyczaj lepsze. Problemu nie rozwiązuje nawet obecność lokalnego dostawcy, którego oferta często pozostawia wiele do życzenia. Internet przez kablówkę to więc często najmniejsze zło.

Sposób na UPC

Wspomniany użytkownik Wykopu dowiedział się z jednego z forów internetowych, że istnieje sposób na walkę z podwyżkami w UPC. Klientowi zależało po prostu na tym, aby utrzymać cenę na dotychczasowym poziomie. Nie potrzebował szybszego Internetu.

Internauta wysłał do UPC reklamację. Odpowiedź przyszła oczywiście negatywna. Firma argumentowała, że wysłała informację o zmianie warunków umowy pocztą elektroniczną. Klient nie sprzeciwił się w podanym terminie, więc nowa cena obowiązuje.

Użytkownik Wykopu się nie poddał i złożył odwołanie. Napisał m.in.:

(...) Gdybym potrzebował szybszy Internet lub więcej kanałów w jakości HD to te opcje bym wykupił (podczas podpisywania umowy - przyp. red.), gdyż miałem taką możliwość (...).

Zwrócił też uwagę na to, że nie otrzymał żadnego listu pocztą tradycyjną (UPC sugerowało coś takiego w swoim piśmie). Zażądał przedstawienia potwierdzenia wysyłki listu poleconego wraz z adnotacją o braku odbioru. Jednocześnie stwierdził, że e-mail z tą samą informacją "prawdopodobnie nie doszedł" lub wpadł do spamu albo usunięto go bez czytania jako niechciany.

[solr id="gadzetomania-pl-313246" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4639,projekt-babilon-tajna-bron-saddama-husajna" _mphoto="pbb-313246-235x168-f3592b23fd7ac.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4513[/block]

Po kilku dniach przyszła odpowiedź: UPC uznało reklamację, zgodziło się obniżyć rachunki i wrócić do poprzedniego pakietu internetowego oraz telewizyjnego. Obiecało też zwrócić nadpłacone przez kilka miesięcy kwoty (klient przez jakiś czas regulował nowe faktury w całości).

Sprawa pokazała, że można wygrać z molochem, który próbuje na siłę zwiększyć kwoty płacone przez klientów. Użytkownik Wykopu pokonał UPC jego własną bronią - firma, chcąc zapewne zaoszczędzić, wysłała jedynie e-mail. Nie wzięła jednak pod uwagę, że trudno udowodnić odebranie i odczytanie takiej wiadomości.

Złe praktyki

Nie byłoby problemu, gdyby UPC poprawiło parametry usługi bez dopłaty albo dało klientowi wybór (dotychczasowe zasady - dotychczasowa cena, nowe zasady - nowa cena). Tymczasem firma jednostronnie postanowiła zmienić zasady podpisanej z klientem umowy, wiedząc, że ten zapewne nie zrezygnuje (bo jego alternatywy dla UPC są gorsze lub droższe).

Takie podejście brzydko pachnie mi hipokryzją. Firmy podpisujące ze swoimi klientami terminowe umowy abonamentowe są zazwyczaj wybitnie nieelastyczne i nie godzą się na nawet najmniejsze zmiany korzystne dla klienta (spowodowane np. sytuacjami losowymi). Gdy sytuacja jest odwrotna, bez wahania wykorzystują jednak swoją przewagę.

Czy ktoś z Was otrzymał podobne pismo z UPC? Ja na razie tego problemu nie miałem, ale to pewnie dlatego, że jestem byłym klientem firmy Aster i dla mnie przygotowano jakąś inną niespodziankę.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.