Jak chronić prywatność na nowym Facebooku? Kilka przydatnych wskazówek

Jak chronić prywatność na nowym Facebooku? Kilka przydatnych wskazówek26.09.2011 12:00
Czasem warto skorzystać z kłódki (Fot. Flickr/Unhindered by Talent/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

Nowy profil na Facebooku już możecie mieć. Wraz z nowościami przychodzą jednak problemy. A zwłaszcza jeden problem, z którym użytkownicy serwisu borykają się od zawsze: jak się tym wszystkim bawić i sobie przy tym nie zaszkodzić?

Nowy profil na Facebooku już możecie mieć. Wraz z nowościami przychodzą jednak problemy. A zwłaszcza jeden problem, z którym użytkownicy serwisu borykają się od zawsze: jak się tym wszystkim bawić i sobie przy tym nie zaszkodzić?

Timeline, czyli nowy profil w formie linii czasu, totalnie zmieni Facebooka. Łatwo się w tym wszystkim pogubić, zwłaszcza że nowości jest więcej. Przykładowo grupowanie znajomych w nieszczęsne smart lists nie wszystkim się przydaje, a wszyscy będą musieli na to uważać. Podobnie będzie z News Tickerem, panelem po prawej stronie, w którym będzie można zobaczyć, co nowego u przyjaciół.

Jak w tym wszystkim się nie pogubić i zachować prywatność? Po pierwsze, zerknijcie do mojego poradnika sprzed miesiąca, który wciąż jest aktualny. Po drugie, warto zajrzeć do Business Insidera.

Serwis podaje kilka bardzo prostych, a jednocześnie niezwykle przydatnych rad. Należy uważać na wszystko, co się publikuje na Facebooku. Nie tylko na własnej Tablicy, ale i u znajomych. Pamiętajcie, że jeśli napiszecie cokolwiek na Tablicy znajomego, będzie to widziało w News Tickerze mnóstwo ludzi, którzy nie są Waszymi znajomymi.

Aktualizując status, zawsze można wybrać, czy przemówić do wszystkich, czy tylko do znajomych. Jeśli ktoś nie chce, żeby coś było widoczne publicznie, wystarczy, że zaznaczy odpowiednią opcję.

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Należy uważać na to, kogo dodaje się do smart lists. Wasi koledzy z pracy czy szkoły, których Facebook automatycznie nie dodał do odpowiedniej listy, dostaną powiadomienie, jeśli Wy sami to zrobicie.

Warto skorzystać z opcji pozwalającej zobaczyć swój profil oczami konkretnego znajomego. Można tutaj też sprawdzić, co jest widoczne dla wszystkich.

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Trzeba pamiętać, że subskrypcja to nie jest zaproszenie do nachodzenia kogoś, kto nie ma na to ochoty. Użytkownik ma dostęp tylko do tego, co subskrybowana osoba chce pokazać publicznie. Oczywiście, także inni mogą subskrybować danego użytkownika, dlatego warto za każdym razem zastanowić się, czy aby na pewno status powinien być widoczny dla wszystkich.

W Ustawieniach prywatności warto kliknąć Jak działają tagi – i sprawdzić, czy wszystko jest tutaj tak, jak powinno być. Spore możliwości manewru są też w edycji profilu. Można tu ustawić, które informacje będą podawane  publicznie, a które nie.

Dobrze wiedzieć, że wszystko można sprawdzić już po publikacji. Jeśli użytkownik jest na przykład ciekawy, kto widzi dane zdjęcie z jego nazwiskiem, bardzo łatwo może się tego dowiedzieć.

Fot. Facebook/Business Insider
Fot. Facebook/Business Insider

O odpowiednie ustawienia prywatności należy zadbać już teraz, zanim Facebook wprowadzi Timeline dla wszystkich. Zajęci ustawianiem dużych zdjęć w profilach i szukaniem, co właściwie gdzie jest, użytkownicy nie będą mieć czasu na tak przyziemne sprawy, jak analizowanie, do kogo docierają publikowane przez nich informacje.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.