Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku

Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku19.07.2012 16:00
© vintageprintable.com
Olga Drenda

Kawa, eliksir zdrowia i niezwykły pies, czyli co i jak reklamowano w XVII i XVIII wieku.

Kawa, eliksir zdrowia i niezwykły pies, czyli co i jak reklamowano w XVII i XVIII wieku.

Źródła podają, że kawa w Europie pojawiła się w XVI wieku. Szlachetny napój reklamowali ówcześni kupcy dóbr zamorskich, zachwalając jego liczne zalety. Według Pasqua Rosée, Sycylijczyka handlującego kawą w Anglii, kawa leczy niemal wszystko. „Zapobiega puchlinom, podagrze i szkorbutowi” - czytamy w reklamie z 1652 roku, udostępnionej przez British Museum. „Ożywia ducha i czyni serce lżejszym”.

Dowiadujemy się, że „napój ten ma właściwości zimne i suche, jednak choć należy do suchych, nie rozgrzewa bardziej niż posset (korzenny napój z mleka i piwa)”. Ten osobliwy opis wynika ze stanu ówczesnej medycyny, która różniła się zdecydowanie od naszej i według nauczania Galena i Hipokratesa opierała właściwości różnych substancji oraz ludzkiego organizmu na czterech żywiołach i tzw. humorach (krew, żółć, flegma).

Zalety kawy © neatorama.com
Zalety kawy © neatorama.com

Nie wszyscy dali się szybko przekonać do kawy, ba – znalazła ona swoje gorliwe przeciwniczki. W roku 1674 w Londynie ukazał się „Apel białogłów przeciwko kawie”, w którym autorki przekonywały, że ten „pogański napitek” sprawia, iż mężowie „trwonią czas i pieniądz, parząc gęby podłą, gęstą, gorzką i cuchnącą wodą z kałuż”.

© sciencephoto.com
© sciencephoto.com

Przy okazji przekonajmy się, jakie inne dobra reklamowano za dawnych czasów. Brylował przemysł farmaceutyczny i przyprawowy/towarów kolonialnych (które przez wieki były ze sobą bardzo ściśle powiązane, o czym można przeczytać w fascynującej „Historii zdrowia i choroby” Georgesa Vigarello).

Z 1673 roku pochodzi angielska ulotka zachwalająca „Elixir Salutis, albo napój dający zdrowie”, zgodnie z opisem „środek silniejszy niż wszystkie dotychczas znane leki”. Znany jako eliksir Daffy'ego (od nazwiska jego wynalazcy) napój, oparty na brandy i bukiecie przypraw oraz ziół, był popularny w Anglii i Stanach Zjednoczonych jeszcze w XIX wieku.

© gutenberg.org
© gutenberg.org

Zachowała się również ulotka reklamująca gabinet doktora Russella w Holbourn. Jak wynika z dosyć niepokojących ilustracji, doktor przeprowadzał zabiegi chirurgiczne wszelkich specjalizacji, a przy okazji oferował także proszek na robaki i lekarstwa z warzuchy (roślina bogata w witaminę C, stosowana przeciw szkorbutowi).

© rcplondon.ac.uk
© rcplondon.ac.uk

W XVIII wieku, wieku rozumu, na arenę wkroczyła nauka. W ślad za nią podążyli przedsiębiorcy, którzy uznali, że wiedzę również można dobrze sprzedać – na przykład pod postacią rozrywki. Miłośnicy „osobliwości naturalnych i rozrywek umysłowych” mogli poczuć się zachęceni ulotką zapowiadającą pokaz mikroskopu. Ogłoszenie pochodzi z Anglii, z roku 1760.

© thinkdesignblog.com
© thinkdesignblog.com

„Zaciekawionych historią naturalną” zapraszano również na prezentację „najpiękniejszego z psów”, znalezionego przez rybaków na Grenlandii. Niezwykły pies, „w całości pokryty najszlachetniejszą wełną”, miał „zachwycać wszystkich zebranych swoją niezwykłością i nadzwyczajną urodą”. Nie podano, jakiej był rasy, jednak ulotka zapewniała, że to jedyny taki pies w całej Europie.

© vintageprintable.com
© vintageprintable.com

Niektóre sformułowania brzmią całkiem znajomo dla współczesnego ucha. Dziś reklama jest zdecydowanie bardziej zwięzła i oparta na komunikacie wizualnym, ale jak widać, siedemnastowieczny copywriting nie różnił się aż tak bardzo od tego, który znamy dziś.

Źródło: neatorama.com., vintageprintable.com, gutenberg.org, sciencephoto.com, rcplondon.ac.uk

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.