Jak wytykać innym błędy skutecznie

Jak wytykać innym błędy skutecznie11.09.2009 11:00
arte ram/SXC
Sabina Stodolak

Jeśli twój kolega zawala przy wspólnym projekcie, który musicie wykonać na zajęcia, twój podwładny popełnia stale te same błędy w pracy, twój współpracownik znów doprowadził waszą wspólną pracę do ruiny to w końcu musisz zareagować i zwrócić mu uwagę. Taką rozmowę przeprowadzić można na wiele sposobów ? najważniejsze jest to, aby była skuteczna. Warto też nie mylić rozmowy z oskarżeniami.

Jeśli chcesz zwrócić drugiej osobie uwagę i wskazać jej popełniane błędy, musisz zrobić to na tyle taktownie by jej nie urazić (bo obrażona może się zacietrzewić i zamiast zmienić swoje zachowanie jeszcze je wzmocnić), ale na tyle stanowczo, by potraktowała twoje słowa poważnie. Rozmowa powinna więc składać się z czterech elementów:

Jeśli twój kolega zawala przy wspólnym projekcie, który musicie wykonać na zajęcia, twój podwładny popełnia stale te same błędy w pracy, twój współpracownik znów doprowadził waszą wspólną pracę do ruiny to w końcu musisz zareagować i zwrócić mu uwagę. Taką rozmowę przeprowadzić można na wiele sposobów ? najważniejsze jest to, aby była skuteczna. Warto też nie mylić rozmowy z oskarżeniami.

Jeśli chcesz zwrócić drugiej osobie uwagę i wskazać jej popełniane błędy, musisz zrobić to na tyle taktownie by jej nie urazić (bo obrażona może się zacietrzewić i zamiast zmienić swoje zachowanie jeszcze je wzmocnić), ale na tyle stanowczo, by potraktowała twoje słowa poważnie. Rozmowa powinna więc składać się z czterech elementów:

Uświadamianie sytuacji

Twój kolega czy współpracownik może nie mieć świadomości, że jego zachowanie jest nieodpowiednie, powoduje opóźnienia w pracy, drażni cię itd. Trzeba mu to uświadomić. Przy zaczynaniu takiej rozmowy unikaj słów typu ?zawsze?, ?nigdy? i nie zaczynaj zdania od ?dlaczego? (?Dlaczego ty nigdy nie odłożysz papierów na miejsce!?) ? to wywołuje uczucie zostania oskarżonym i najbardziej prawdopodobną reakcją jest atak. Zamiast tego, użyj słów, które określają uświadamianie:

?Nie wiem czy jesteś świadomy tego, że zdarza ci się nie odkładać dokumentów na miejsce?

?Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, że ...?

?Wiesz, że są takie dni w których....?

?Nie jestem pewien czy zauważyłeś, że masz taką tendencję...?

Pokazywanie wpływu

Twój kolega czy współpracownik, może być nawet świadomy tego co robi, ale nie mieć pojęcia, że Tobie to przeszkadza. (Klasycznym przykładem są współpracownicy wyjadający jedzenie z lodówki innym współpracownikom ? najczęściej, nie mają poczucia, że inni tego nie lubią). Trzeba mu to więc również uświadomić ? w tym przypadku mówimy po prostu o swoich uczuciach: (ważne, aby używać słów ?ja?, ?mnie?)

?Kiedy tak robisz, ja tracę przez to sporo czasu?

?Ja wtedy czuję się....?

?To mi bardzo przeszkadza ponieważ...?

Prośba

Żądania zmiany sytuacji mogą wzbudzić opór ? lepiej więc po prostu poprosić drugą stronę o zmianę zachowania:

?Czy mógłbyś bardziej uważać gdzie odkładasz dokumenty??

?Prosiłbym cię abyś utrzymywał większy porządek w dokumentach ? czy możesz to zrobić??

?Wolałbym abyś zwracał większą uwagę...?

Uzyskanie zgody

Wyrażenie swojej prośby nie wystarczy ? musisz upewnić się czy twój kolega bądź współpracownik zrozumiał o co chodzi i czy zgadza się na podane przez Ciebie rozwiązanie. Może się przecież nie zgadzać, a wtedy to, że po Twoim monologu zacznie potakiwać głową, niczego nie zmieni. Na koniec zapytaj więc:

?Masz jakiś pomysł na to jak to rozwiązać??

?Co możemy zrobić, żeby w tej kwestii nam się lepiej współpracowało? Jak myślisz??

?Czy masz jasność, dlaczego to dla mnie takie ważne??

Tak przeprowadzona rozmowa da większe szanse na to, że zachowanie współpracownika czy kolegi ulegnie zmianie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.