Kickstarter to kopalnia... powtarzających się pomysłów

Kickstarter to kopalnia... powtarzających się pomysłów23.04.2014 00:13
Adam Bednarek

Projekty finansowane przez chętnych to piękna idea, jednak jak każda ma też swoje wady. I choć Kickstarterowi i Indiegogo zawdzięczamy wiele ciekawych produkcji, to nie da się ukryć, że crowdfundingowe serwisy mają swoje grzeszki. Głównym jest powtarzalność.

Owszem, możemy tłumaczyć to faktem, że pomysły kradną nawet najwięksi. Przeciwnicy Apple'a obudzeni nawet o czwartej nad ranem wymienią wszystkie firmy i produkty, którymi inspirowali się ludzie Steve'a Jobsa.

Zresztą znalezienie niewinnego byłoby niezwykle trudne – pomysły powtarzają się tak często, że już sami nie wiemy, kto od kogo zrzynał. I pewnie same firmy mają z tym kłopot.

Moglibyśmy więc przymknąć oko na to, że podobnie dzieje się na Kickstarterze czy Indiegogo. Tyle że od takich usług wymagamy chyba nieco więcej – zależy nam na oryginalnych pomysłach, a nie kalkach.

Tymczasem dziś można znaleźć kilkanaście niemalże takich samych zbiórek. Weźmy gadżety służące do odnajdywania przedmiotów.

Pally Smart Finder:

Phone Finder:

iMpulse:

Chipolo:

iKeyFinder:

Bringrr:

I wiele, wiele więcej

Rzecz jasna nie wszystkie zbiórki kończą się sukcesem, ale sporo podobnie wyglądających projektów dostało zielone światło. Mimo że tak naprawdę ich autorzy sprzedają nam coś, co już dobrze znamy. Zmienia się jedynie szata.

Czy to w porządku? W końcu na Kickstarterze panuje wolny rynek, płaci ten, kto chce: wszystko jest OK, nikt nikogo nie oszukuje. Teoretycznie trudno się z takim postawieniem sprawy nie zgodzić. Zadajmy sobie jednak proste pytanie: o to w Kickstarterze chodzi?

Przecież gadżety służące do wyszukiwania kluczy czy portfeli to nie wyjątek. Od czasu do czasu pojawiają się kontrolery do gier, pistolety do smartfonów, różnokolorowe żarówki i sporo innych prostych urządzeń, które jednak nie wnoszą niczego nowego.

Powinniśmy się tego spodziewać? Ludzie zawsze wykorzystują okazję do łatwego, szybkiego zarobku. Wystarczy wziąć sprawdzony pomysł, zmienić nieco kształt, dodać prostą funkcję i gotowe, zbieramy pieniądze. Norma.

A skoro tak jest wszędzie, to dlaczego na Kickstarterze ma być inaczej. Widocznie to cena, którą musimy zapłacić za rewolucyjne, genialne projekty, które zbierają wiele milionów od chętnych. Za jednego Oculus Rifta dostajemy dwadzieścia breloczków do odnajdywania smartfona. Coś za coś.

Mimo wszystko budzi to mój sprzeciw. Problemem jest nie to, że twórcy takie projekty wystawiają (OK, niech każdy próbuje szczęścia), tylko to, że klienci nie wiedzą, że mają alternatywę. Być może kopie miałyby pod górkę, gdybyśmy wiedzieli, że istnieją tańsze bądź lepsze zamienniki.

Jak to zmienić? To proste: poszerzyć kategorię. Dział „technologie” jest jednak zbyt ogólny, mieści wszystko. Łatwo więc co jakiś czas przepychać projekty, które tak naprawdę były już wcześniej.

Gdyby, tak jak na Allegro, kategorii byłoby więcej, łatwiej znaleźlibyśmy podobne produkty. Wystarczyłaby ramka: „to może ci się spodobać”, byśmy wiedzieli, że podobnych przedmiotów jest więcej.

I podejrzewam, że za jakiś czas serwisy crowdfundingowe będą musiały się na coś takiego zdecydować. Szkoda, by pożytecznym akcjom przeszkadzały „wierne kopie”.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.