Kogo oburza reklama Old Spice’a? Komisja Etyki Reklamy wydała wyrok

Kogo oburza reklama Old Spice’a? Komisja Etyki Reklamy wydała wyrok14.02.2012 17:00
Popularna reklama dyskryminuje mężczyzn?

Internauci już dwa lata temu uznali za kultową reklamę, która dopiero niedawno oburzyła pewnego telewidza. Poczuł się on urażony na tyle, że zgłosił skargę do Komisji Etyki Reklamy, która wydała w tej sprawie wyrok. Co postanowiła?

Internauci już dwa lata temu uznali za kultową reklamę, która dopiero niedawno oburzyła pewnego telewidza. Poczuł się on urażony na tyle, że zgłosił skargę do Komisji Etyki Reklamy, która wydała w tej sprawie wyrok. Co postanowiła?

Na początek przypomnę klip, który cieszył się w Sieci wyjątkowo dużą oglądalnością.

Oryginalny klip obejrzało w Sieci ponad 39 mln widzów, doczekał się również licznych przeróbek. Atakując zewsząd, mógł po jakimś czasie być nużący, ale poza tym raczej nie było słychać głosów krytyki. Old Spice postanowił jednak wykorzystać reklamę również w Polsce. Przetłumaczenie popularnego klipu okazało się jednak początkiem problemów. Słowa:

Spójrz na swojego mężczyznę, a teraz na mnie, jeszcze raz na niego i na mnie. Szkoda, że nie jest mną.

uraziły pewnego telewidza tak bardzo, że  postanowił interweniować i złożył skargę do Rady Reklamy i jej organu oceniającego etyczne aspekty klipów - Komisji Etyki Reklamy. Skarga zawierała m.in. takie oskarżenia:

Reklama jest skierowana wyłącznie do kobiet, poniża ich mężów, mężczyzn wpędza w kompleksy i buduje tylko frustrację. Proszę pomyśleć, co by się działo, gdyby to była kobieta seksownie poruszająca ciałem, bez stanika itp., mówiąca: porównaj mnie ze swoją żoną. Reklama ta poniża, obraża i wpędza w kompleksy normalnych mężczyzn, ciężko pracujących na rodzinę i niemających czasu na siłownię.

Na nic zdały się tłumaczenia przedstawiciela Old Spice’a, zapewniającego, że konwencja klipu zakłada traktowanie zawartych w nim wypowiedzi z przymrużeniem oka. Ogłoszony przez komisję wyrok stwierdza, że reklama nie jest zgodna z przyjętymi normami społecznymi i nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych, ponieważ dyskryminuje mężczyzn. Komisja zaleca, by zmienić początkowy fragment reklamy.

Choć widziałem klip niejeden raz, nigdy nie odebrałem go w taki sposób. Czy użytkownicy Sieci mają inną od telewidzów wrażliwość i poczucie humoru? Nie mnie to rozstrzygać, ale biorąc pod uwagę oskarżenia pod adresem niewinnej w gruncie rzeczy reklamy, zastanawiam się, jakie reakcje wywołałyby u telewidzów niektóre z internetowym memów.

Co sądzicie o całej sprawie? Czy reklama, którą – jak sądzę – przed telewizyjnym debiutem wielokrotnie widzieliście w Sieci, jest, Waszym zdaniem, dyskryminująca dla mężczyzn?

Na zakończenie mały przykład na to, że producent kosmetyków potrafi śmiać się sam z siebie:

Źródło: Mediarun

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.