Które firmy IT mają najwięcej gotówki? Zaglądamy do portfeli liderów branży

Które firmy IT mają najwięcej gotówki? Zaglądamy do portfeli liderów branży29.08.2011 09:00
Co zrobić z nadmiarem gotówki? (Fot. Flickr/laverrue/Lic. CC by)

Stara zasada „gotówka jest królem” sprawdza się również w branży technologicznej. Sprawdź, które firmy dysponują czymś więcej, niż tylko wirtualną walutą, opartą na nadziejach i obietnicach. Które firmy z branży IT mają największe zasoby gotówki?

Stara zasada „gotówka jest królem” sprawdza się również w branży technologicznej. Sprawdź, które firmy dysponują czymś więcej, niż tylko wirtualną walutą, opartą na nadziejach i obietnicach. Które firmy z branży IT mają największe zasoby gotówki?

Pompowanie wartości firm

Branża IT dość często zaskakiwana jest szybkim rozwojem kolejnego, obiecującego startupu. Wartość niektórych firm tego typu rośnie niezwykle szybko. Istniejące od kilkunastu miesięcy przedsiębiorstwo często jest wyceniane na setki milionów lub nawet miliardy dolarów.

Zdarza się, że jest to jedynie wyraz oczekiwań i marzeń inwestorów. Na wiele milionów wyceniane bywają nawet te firmy, które generują ciągłe straty. Najbardziej spektakularnym przykładem takiego przedsiębiorstwa jest Groupon.

Firma rozwija się, zwiększa obroty, zatrudnia coraz więcej pracowników a jej wycena rośnie. Jednocześnie Groupon nie tylko nie generuje zysków, ale z miesiąca na miesiąc przynosi coraz większe straty. Mimo tego Groupon wyceniany jest coraz wyżej i przymierza się do debiutu na giełdzie.

W praktyce wycena oparta na pobożnych życzeniach nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Ponadto wielomilionowe transakcje bardzo często dokonywane są za pomocą wymiany udziałów - to właśnie w taki sposób firmy, których konta świecą pustkami, dokonują spektakularnych zakupów lub przejęć.

W rzeczywistości przypomina to sytuację trafnie opisaną w starym dowcipie: mógłbym dumnie obwieścić całemu światu, że sprzedałem za 100 milionów dolarów swojego psa. W zamian otrzymałem dwa koty, każdy o wartości 50 milionów ;).

TOP 10 najbogatszych

Istnieją jednak firmy, które poza obietnicami dysponują prawdziwą gotówką - gdyby miały taki kaprys mogłyby wypełnić banknotami ciężarówkę i ruszyć na gigantyczne zakupy. Jak wygląda TOP 10 tego elitarnego grona? Zestawienie zostało uzupełnione o wycenę przedsiębiorstw.

  1. Apple: wartość firmy - 330 mld, gotówka - 76 mld
  2. Microsoft: wartość firmy - 201 mld, gotówka - 64 mld
  3. Cisco: wartość firmy - 83 mld, gotówka - 39 mld
  4. Google: wartość firmy - 158 mld, gotówka - 35 mld
  5. Oracle: wartość firmy - 125 mld, gotówka - 29 mld
  6. Siemens: wartość firmy - 85 mld, gotówka - 13 mld
  7. IBM: wartość firmy - 188 mld, gotówka - 12 mld
  8. Samsung: wartość firmy - 92 mld, gotówka - 9 mld
  9. Intel: wartość firmy - 102 mld, gotówka - 8 mld
  10. Amazon: wartość firmy - 81 mld, gotówka - 6 mld

Uwzględnione w zestawieniu firmy są w sumie warte 1,445 biliona dolarów (bilionów zgodnych ze stosowaną w Polsce tzw. długą skalą, czyli innymi słowy 1445 miliardów) i dysponują gotówką stanowiącą około 20 proc. ich wartości.

Warto zwrócić uwagę na dwie firmy z tego zestawienia. Amazon, wyceniany na 81 mld ma „tylko” 6,3 mld w gotówce. Na przeciwległym biegunie znajduje się Cisco z wyceną 83 mld i kwotą 39 mld na koncie.

Na świecie istnieją 194 państwa. 150 z nich wytwarza PKB  niższy, niż zapasy gotówki 10 firm z branży IT!

Nadmiar gotówki to problem!

Jaki jest cel powyższego zestawienia? Wbrew pozorom nie chodzi jedynie o to, by pokazać, że duże firmy są bardzo, bardzo bogate. Tak znaczna płynność sygnalizuje poważny problem.

Firmy technologiczne nie znajdują miejsca ani okazji do inwestowania kapitału. Duże przejęcia, jak kupno Motoroli przez Google’a czy Skype’a przez Microsoft to tak naprawdę jedynie kropla w morzu.

Te gigantyczne transakcje zaangażowały w przypadku Google’a nieco ponad 25 proc., a w Microsofcie ok. 11 proc. dostępnego kapitału.

Jednocześnie próba wypłaty dywidend, świadcząca teoretycznie o dobrej kondycji przedsiębiorstwa kończy się – paradoksalnie – spadkiem wyceny firmy, o czym regularnie przekonuje się Microsoft. Gotówka leży więc na firmowych kontach i czeka.

Można porównać ją do gigantycznych arsenałów, jakie tworzą imperia przygotowujące się do wojny. Czy czeka nas fala konsolidacji i korporacyjnych wojen o firmy i patenty? To możliwy scenariusz, ale nie jedyny.

Jednym z przewidywanych przez analityków kierunków, w którym w najbliższym czasie mogą zwrócić się giganci technologii są przedsięwzięcia niezwiązane z ich działalnością – np. rolnictwo albo przemysł. Kto pierwszy odważy się wyruszyć na wielkie zakupy?

Big Shopping Cart

Źródło: The Next Web

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.