Lepsza Kupka niż Leszczyńska

Lepsza Kupka niż Leszczyńska27.02.2012 17:00
Fot. FICg.mx (CC-BY)
Mariusz Kędzierski

Pierwsze wrażenie może nas skutecznie do kogoś zniechęcić. Dotyczy to nie tylko wyglądu zewnętrznego. Kiedy już kogoś musimy poznać bliżej, przedstawiamy się najczęściej imieniem i nazwiskiem. Przeczuwacie, do czego zmierzam? Tak, imię i nazwisko ma także wpływ na to, jak nas odbierają inni. A z tym może być różnie. Zależy, kogo spotkamy na swej drodze.

Pierwsze wrażenie może nas skutecznie do kogoś zniechęcić. Dotyczy to nie tylko wyglądu zewnętrznego. Kiedy już kogoś musimy poznać bliżej, przedstawiamy się najczęściej imieniem i nazwiskiem. Przeczuwacie, do czego zmierzam? Tak, imię i nazwisko ma także wpływ na to, jak nas odbierają inni. A z tym może być różnie. Zależy, kogo spotkamy na swej drodze.

O tym, jak ważne jest odpowiednie imię, wiedzą wszelkiej maści artyści. Artystyczny pseudonim musi być chwytliwy, ładnie brzmieć i często dodawać artyście arystokratycznego nimbu. Podobnie jest z bohaterami książek czy filmów. Pozytywny bohater ma pozytywne imię.

Brzmi to jak banał, ale czy zastanawialiście się, od czego tak naprawdę zależy wrażenie, jakie zostawia nasze imię? Z nowych badań opublikowanych w "Journal of Experimental Social Psychology" wynika, że mózg wyraźnie preferuje nazwy łatwe w wymowie. Słowem, płynność wymowy to cecha najważniejsza. Mało tego, ludzie wolą imiona łatwe i popularne. Badania wykazały, że na podstawie imienia i nazwiska często określany jest status społeczny rozmówcy. Podobnie jest w biznesie. Statystycznie większy sukces osiągają firmy z łatwą, płynną w wymowie nazwą.

Według naukowców wzór na imię i nazwisko ludzi sukcesu jest taki: łatwe w wymowie imię i nazwisko buduje pozytywny obraz w oczach innych, a ludzie z łatwym w wymowie nazwiskiem częściej zajmują wyższe stanowiska, szczególnie w firmach prawniczych (podobno 1,5% prawników awansowała tylko z tego powodu). A co ma do tego tytułowa Leszczyńska? Okazuje się, że anglosascy respondenci to nazwisko uznali za najgorsze z 10 do wyboru. Kupka była 7.

A oto lista nazwisk począwszy od najgorszego (1) do najlepszego (10) według badanych:

  1. Leszczyńska
  2. Vougiouklakis
  3. Colquhoun
  4. Loughnane
  5. Mathieson
  6. MacDonaugh
  7. Kupka
  8. Jarvis
  9. Matson
  10. Sherman

Jak widać, Polacy, a przynajmniej ja, ustawiliby listę zupełnie inaczej. Pewnie 2, 3 i 4 walczyłyby o pierwsze miejsce. Ale okazuje się, że nasze ojczyste szeleszczenie jest w anglojęzycznym świecie najgorsze z możliwych.

Giuseppe Filippo Liberati Marchi - Izabela Czartoryska
Giuseppe Filippo Liberati Marchi - Izabela Czartoryska
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.