LG G4 z rekordem Guinnessa w liczbie zrobionych selfie. Historia tego zjawiska jest starsza, niż mogłoby się wydawać

LG G4 z rekordem Guinnessa w liczbie zrobionych selfie. Historia tego zjawiska jest starsza, niż mogłoby się wydawać28.06.2015 19:53
Selfie
Źródło zdjęć: © Selfie
LG

"Selfie" to słowo, które kilkanaście lat temu nie istniało jeszcze w żadnym słowniku, ani nawet w młodzieżowym slangu. Dziś możemy już mówić o globalnym fenomenie, w kontekście którego głośno jest ostatnio o firmie LG.

13 czerwca w Meksyku pobito rekord Guinnessa w liczbie zrobionych pod rząd selfie, a do jego ustanowienia wykorzystano smartfona LG G4 z przednim aparatem o rozdzielczości 8 Mpix. Przez 2 godziny wykonano 746 fotografii, co oznacza, że smartfon rejestrował jedną fotkę co średnio 10 sekund, przy czym na każdej uwieczniono inne osoby.

Bicie rekordu Guinnessa z LG G4
Bicie rekordu Guinnessa z LG G4

Choć selfie zalewają serwisy społecznościowe dopiero od kilku lat, ich korzeni musimy szukać w czasach, gdy nikt nie myślał jeszcze nie tylko o Facebooku, ale i internecie w ogóle.

A było to tak...

Gdyby selfie było człowiekiem, do widocznego na poniższej fotografii mężczyzny mówiłoby "tato". Panie i panowie, oto prawdopodobnie pierwszy autoportret na świecie, który powstał w 1839 roku.

Zdjęcie wykonane przez Roberta Corneliusa uznawane za pierwsze selfie na świecie
Zdjęcie wykonane przez Roberta Corneliusa uznawane za pierwsze selfie na świecie

176 lat temu widoczny na zdjęciu amerykański chemik Robert Cornelius został poproszony przez znajomego wynalazcę Josepha Saxtona o pomoc w stworzeniu metalowych płytek do dagerotypii. Jest to proces chemiczny będący jedną z pierwszych technik utrwalania obrazu. Po serii udanych eksperymentów Corneliusowi nie pozostało nic innego jak udać na zaplecze rodzinnego sklepu w Filadelfii, aby przetestować swoje dziecko. Pierwsze zdjęciu zrobił - a jakżeby inaczej - samemu sobie. Choć od jego wykonania minęło już grubo ponad 17 dekad, nie zdążyło się zestarzeć ani trochę, bo dzięki popularności instagramowych filtrów wygląda jakby zostało zrobione wczoraj.

Lata mijały, a kolejni wynalazcy rozwijali i udoskonalali nowe procesy fotograficzne, aby zagwarantować nowo powstałej gałęzi rynku komercyjny sukces. Przełomowym produktem był zaprezentowany w lutym 1900 roku aparat Kodak Brownie, czyli pudło, które ze względu na relatywnie kompaktowe wymiary i niską cenę tylko w pierwszym roku produkcji zostało dostarczone w liczbie 150 000 egzemplarzy, znacząco przyczyniając się tym samym do wzrostu popularności fotografii. Popularne stało się także robienie sobie selfie przy użyciu lustra.

Selfie zrobione w ok. 1900 roku
Selfie zrobione w ok. 1900 roku

Ludzie od dekad czują zatem niepohamowaną chęć uwiecznienia samych siebie, lecz zdjęcia tego typu przez wiele lat nazywano po prostu autoportretami. Określenie "selfie" padło po raz pierwszy 13 września 2002 roku na australijskim forum internetowym ABC Online, zaś 3 lata później podłapał je fotograf Jim Krause w książce "Photo Idea Index", poświęcając temu zjawisku cały rozdział.

Kilka lat później słowo "selfie" cieszyło się już taką popularnością, że w 2013 roku trafiło do internetowego słownika Oxford English Dictionary i zostało wybrane słowem roku. Warto wspomnieć, że z badania przeprowadzonego przez wydawcę słownika wynika, że w listopadzie 2013 częstotliwość występowania słowa "selfie" wzrosła o 17 000% (!) w stosunku do analogicznego okresu roku wcześniejszego.

#SELFIE (Official Music Video) - The Chainsmokers

Choć prawdziwa moda na selfie zapadła całkiem niedawno, jest to zjawisko niemal równie stare, co sama fotografia. Szkoda tylko, że Robertowi Corneliusowi nie było dane dożyć czasów, w których za swój wyczyn zostałby sowicie nagrodzony facebookowymi lajkami.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.