Mamy dowód! Internet jest gorszy dla Twojego mózgu niż dopalacze

Mamy dowód! Internet jest gorszy dla Twojego mózgu niż dopalacze10.11.2010 10:09
Pigułka szczęścia (Fot. Flickr/Andreanna Moya Photography/Lic. CC by)

Sądzisz, że technologia ułatwia szybkie wykonywanie wielu zadań? Myślisz, że nie sprawia Ci problemu jednoczesne czytanie informacji i rozmowa przez komunikator? Nic bardziej mylnego!

Sądzisz, że technologia ułatwia szybkie wykonywanie wielu zadań? Myślisz, że nie sprawia Ci problemu jednoczesne czytanie informacji i rozmowa przez komunikator? Nic bardziej mylnego!

Rozwój technologii sprawił, że praca z komputerem podłączonym do Sieci niemal zawsze oznacza dzielenie naszego czasu pomiędzy różne zadania.

Mnogość wykonywanych jednocześnie czynności nie zawsze wynika z obowiązków służbowych, ale trudno wyobrazić sobie kogoś, kto podczas pracy ma uruchomioną tylko jedną aplikację lub okno przeglądarki. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wpływa to na nasze samopoczucie i efektywność.

Cierpimy na nadmiar inteligencji? Nic straconego! Jak wynika z badań The British Institute of Psychiatry, wystarczy podczas pracy zacząć sprawdzać e-maile lub Facebooka – nasze IQ spadnie chwilowo nawet o 10 punktów!

Czy to dużo? Aby przekonać się, jak w takiej sytuacji obniża się nasz poziom intelektualny, wystarczy nie spać przez 36 godzin. Jest to efekt w przybliżeniu dwa razy silniejszy od tego, jaki daje marihuana czy inne "miękkie" środki odurzające.

Doświadczenie przeprowadzone na próbie 1000 roboczogodzin wykazało, że w dużych firmach technologicznych statystyczny pracownik skupia się na swoich obowiązkach jedynie przez 11 minut.

Po tym czasie od pracy odrywa go inna czynność, a ponowne skupienie uwagi na pierwotnym zadaniu zajmuje 25 minut. Na domiar złego jedynie 60% osób wraca do przerwanych działań.

Wbrew pozorom mózg człowieka nie jest przystosowany do jednoczesnego przetwarzania wielu zadań. Przekonanie, że jednocześnie wykonujemy dwie czynności jest błędne – w rzeczywistości mózg przetwarza informacje związane tylko z jedną z nich, bardzo szybko i wielokrotnie przełączając uwagę pomiędzy zadaniami.

The Brain Cannot Multi-task

Jak duża jest skala problemu, pokazują badania - z każdego dnia roboczego bezpowrotnie marnuje się 2 godziny. Konieczność ciągłego przenoszenia uwagi z jednej czynności na inną, wynikająca ze zbyt wielu obowiązków lub złej organizacji pracy sprawia, że bezpowrotnie tracimy jedną czwartą naszego czasu.

Czas jest cenny, jednak pozorna wielozadaniowość to również inne - znacznie groźniejsze - straty. Nieustanne odrywanie się od wykonywanych zajęć i skupianie uwagi na czymś innym powoduje zmęczenie, zaniepokojenie, a w konsekwencji może prowadzić do stanów depresyjnych.

Trudno jednoznacznie oszacować, jak bardzo przekłada się to na nasze zdrowie, jednak z pewnością nie jest to wpływ pozytywny.

Źródło: Socialnomics

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.