Masz komórkę, tablet albo komputer? Już w 2015 roku nie uciekniesz przed opłatą RTV

Masz komórkę, tablet albo komputer? Już w 2015 roku nie uciekniesz przed opłatą RTV03.09.2013 14:00
Na tablecie też da się oglądać telewizję (Fot. Flickr/ BestBoyZ GmbH/Lic. CC by-nd)
Marta Wawrzyn

Opłata audiowizualna nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Mimo że przed ustawą jeszcze bardzo długi proces legislacyjny, wydaje się, że już nie uciekniemy przed płaceniem na media publiczne. Wiadomo już też mniej więcej, ile będziemy płacić.

Opłata audiowizualna nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Mimo że przed ustawą jeszcze bardzo długi proces legislacyjny, wydaje się, że już nie uciekniemy przed płaceniem na media publiczne. Wiadomo już też mniej więcej, ile będziemy płacić.

Już na początku sierpnia pojawiły się informacje, że rząd nie żartuje z opłatą audiowizualną i że zapłacimy ją wszyscy, niezależnie od tego, czy mamy telewizor czy nie.

10 zł od gospodarstwa domowego

Dziś kolejne szczegóły na temat nowej ustawy medialnej podają Wirtualne Media. Opłata audiowizualna prawdopodobnie zostanie wprowadzona dopiero od 2015 roku. Koszt to około 10 zł miesięcznie od każdego gospodarstwa domowego.

Ucieczki od nowego podatku nie będzie, bo prawdopodobnie będziemy go płacić z rachunkiem za prąd albo według specjalnie na tę okazję przygotowanej bazy gospodarstw domowych. Jak zapewniło wczoraj Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

Nowe regulacje w sprawie pobierania opłaty audiowizualnej nie powinny nakładać na obywateli zbyt dużych obowiązków ani naruszać ich prywatności. Wybrany wariant powinien zapewnić efektywny oraz tani sposób poboru.

I oczywiście po raz kolejny potwierdzono, że to, czy ktoś ma odbiornik TV albo radio, nie będzie miało znaczenia. Na tablecie, smartfonie albo komputerze też da się oglądać telewizję i słuchać radia. Poza tym z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że 97,9% gospodarstw domowych w Polsce ma odbiornik telewizyjny. Argument o braku telewizora dotyczy więc tylko bardzo nielicznych.

Rok wyborczy, czyli szansa na ratunek

Jan Dworak, przewodniczący KRRiT, chciałby, żeby nowy system działał od stycznia 2015 roku. Wiadomo na pewno, że proces legislacyjny potrwa i że o ustawę będą toczone boje. A ponieważ mamy już jesień 2013 roku, opłata audiowizualna nie ma szans zostać wprowadzona od 2014 roku.

Pytanie tylko, czy Platforma Obywatelska uzna 2015 rok za dobry czas na nakładanie na Polaków nowego haraczu. Pamiętajmy, że jesienią 2015 roku odbędą się wybory parlamentarne. PO już teraz radzi sobie coraz gorzej w sondażach.

Potrafię sobie wyobrazić, co się będzie działo, kiedy zacznie się dyskusja o szczegółach dotyczących opłaty audiowizualnej (na razie mamy same ogólniki) i co zrobi PiS, kiedy zauważy, jak bardzo niepopularne rozwiązanie wymyślił rząd. Dlatego uważam, że z panikowaniem możemy jeszcze poczekać, nie takimi rzeczami już nas straszono.

Czekając na polskie BBC

Bardziej niż nowa opłata przydałaby się Polsce poważna debata o stanie TVP i jej misji. Telewizja Polska to niestety nie BBC. Polacy nie chcą się na nią składać nie dlatego, że są z natury złodziejami. Nie chcą płacić, bo widzą, jaka jest jej jakość, widzą też reklamy, których co prawda jest mniej niż w Polsacie czy TVN-ie, ale które i tak potrafią być denerwujące. Jeszcze bardziej irytujące są zarobki gwiazd TVP.

Albo seriale... Oczywiście, cieszy mnie, że TVP kupiło "Homeland", ale dlaczego tak późno? I dlaczego nie ma więcej innych zagranicznych produkcji? Dlaczego - jeśli już się pojawiają - rzucane są bez sensu po całej ramówce? Dlaczego młodzieżowy serial "Glee" emitowany jest bardzo późno w niedziele, kiedy młodzież już często śpi? Gdzie w tym sens, gdzie logika?

Od rozmów o tym wszystkim nie da się uciec. I Platforma z pewnością od tego nie ucieknie, zwłaszcza przed kolejnymi wyborami.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.