Meta ujawnia prototypy gogli VR. Mają pomóc zdać "wizualny test Turinga"

Meta ujawnia prototypy gogli VR. Mają pomóc zdać "wizualny test Turinga"21.06.2022 13:50
Zuckerberg pokazał prototypy gogli VR
Źródło zdjęć: © YouTube

Meta chce dać jasno do zrozumienia, że nie rezygnuje jeszcze z wysokiej klasy doświadczeń VR. Firma ujawniła informacje na temat kilku prototypów zestawów gogli VR jednocześnie. Jej celem jest przejście "wizualnego testu Turinga", czyli punktu, w którym wirtualna rzeczywistość jest praktycznie nie do odróżnienia od prawdziwego świata.

Dyrektor generalny firmy Meta Mark Zuckerberg podczas rozmowy z głównym naukowcem Reality Labs Michaelem Abrashem, wyjaśnił, że ostatecznym celem firmy jest stworzenie sprzętu VR, który spełni wszystkie wymagania wizualne, aby system wzrokowy użytkownika uznał go za "prawdziwy". Podczas omawiania swoich prototypów stwierdzili, że stworzenie idealnego zestawu gogli VR wymaga dopracowania czterech podstawowych koncepcji.

Po pierwsze, muszą one osiągać wysoką rozdzielczość, aby użytkownik mógł dobrze widzieć w VR (bez konieczności noszenia okularów korekcyjnych). Ponadto zestawy muszą mieć zmienną głębię ostrości i śledzić ruchy gałek ocznych, aby można było łatwo skupić się na bliskich i odległych obiektach, a także zlikwidować zniekształcenia optyczne charakterystyczne dla obecnych obiektywów. Wreszcie, firma musi wprowadzić do zestawów słuchawkowych technologię HDR, aby zapewnić bardziej realistyczną jasność, cienie i głębię kolorów.

Oczywiście Meta musi połączyć wszystkie te koncepcje w lekki i łatwy do noszenia zestaw VR. Bazując na nich, firma zaprezentowała "Holocake 2" – najcieńszy jak dotąd zestaw słuchawkowy VR. Wygląda on bardziej tradycyjnie niż oryginalna para, ale Zuckerberg twierdzi, że jest to w pełni funkcjonalny prototyp, na którym można grać w dowolną grę VR, będąc podłączonym do komputera.

"Wyświetlacze, które dorównują w pełni możliwościom ludzkiego wzroku, pozwolą nam osiągnąć kilka naprawdę ważnych rzeczy" – powiedział Zuckerberg podczas spotkania z mediami. "Pierwszą z nich jest realistyczne poczucie obecności, czyli poczucie, że jest się z kimś lub w jakimś miejscu tak, jakby było się tam fizycznie. Biorąc pod uwagę, że skupiamy się na pomaganiu ludziom w nawiązywaniu kontaktów, można zrozumieć, dlaczego jest to tak ważna kwestia".

Zuckerberg opisał testowanie fotorealistycznych awatarów w środowisku rzeczywistości mieszanej, gdzie jego towarzysz VR wyglądał tak, jakby stał tuż obok niego. Choć "obecność" może wydawać się aktualnie ezoterycznym terminem, łatwiej będzie go zrozumieć, gdy zestawy słuchawkowe będą w stanie realistycznie połączyć użytkownika z odległymi przyjaciółmi, rodziną i współpracownikami.

Zaprezentowany został również zestaw "Butterscotch", który może wyświetlać obraz o rozdzielczości zbliżonej do siatkówki, co pozwala na odczytanie dolnej linii badania wzroku w VR. Niestety, aby to osiągnąć, inżynierowie Reality Labs musieli zmniejszyć pole widzenia Quest 2 o połowę.

Trzeci prototyp "Starburst HDR" wygląda jeszcze bardziej zwariowanie. Jest to wiązka przewodów, wentylatorów i innej elektroniki, która może wytworzyć do 20 000 nitów jasności. To ogromny skok w stosunku do 100 nitów z Quest 2, a nawet o całe ligi przewyższa superjasne wyświetlacze Mini-LED, które widzimy obecnie. Starburst jest jednak zbyt duży i nieporęczny, aby założyć go na głowę, więc badacze muszą patrzeć przez niego jak przez lornetkę.

Nadchodzący zestaw Cambria wydaje się być małym krokiem w kierunku osiągnięcia prawdziwej obecności VR. Krótkie przebłyski, które widzieliśmy na temat jego technologii sprawiają, że wydaje się on być niewielką aktualizacją w stosunku do Oculus Quest 2. Tymczasem prototypy zaprezentowane przez Zuckerberga pokazują, jak duży postęp Meta's Reality Labs poczyniło do tej pory.

Konrad Siwik, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.