Microsoft zacznie tracić pieniądze?

Microsoft zacznie tracić pieniądze?26.07.2009 21:05
money-fire
Mateusz

Coraz częściej pojawiają się głosy, że Microsoft w końcu zacznie odnotowywać straty. Bardzo prawdopodobne jest, że już niedługo się to stanie. Takie zdanie ma wielu poważnych komentatorów, m.in. John C. Dvorak.

Coraz częściej pojawiają się głosy, że Microsoft w końcu zacznie odnotowywać straty. Bardzo prawdopodobne jest, że już niedługo się to stanie. Takie zdanie ma wielu poważnych komentatorów, m.in. John C. Dvorak.

Na poparcie swojej tezy Dvorak przytacza wiele przykładów, które pokazują jak Microsoft kopiuje pomysły konkurencji, działa bez zastanowienia i topi pieniądze w nierentownych produktach. Komentator przytacza wypowiedzi Steve'a Ballmera, który od dłuższego czasu przekonuje, że zyski z projektów online staną się niedługo głównymi dochodami Microsoftu.

Jak zaznacza jednak Dvorak, gigant z Redmond jest firmą software'ową, która poświęca wiele uwagi przedsięwzięciom, które nie do końca są związane z produktami, jakimi zajmowano się od początku istnienia i które przynoszą zyski. Wśród nich wymienia właśnie nietrafione projekty online, ale nie tylko. Oto kilka przykładów:

  • Kiedy Internet raczkował, pojawiło się w nim wiele internetowych gazet. Microsoft również postanowił wydawać gazety online - powstały w ten sposób m.in. magazyn o komputerach oraz magazyn dla kobiet.
  • Książki w internecie zdobyły popularność, dlatego Microsoft uruchomił Microsoft Press. Po początkowym sukcesie, projekt stracił widzów, co doprowadziło do jego zamknięcia.
  • Kolejnym nieudanym projektem były roboty-pluszaki, wśród których znalazł się np. dinozaur Barney. Pluszaki śpiewały i ładnie wyglądały, ale po pewnym czasie one również się znudziły.
  • Kiedy Netscape(http://pl.wikipedia.org/wiki/Netscape_Navigator) osiągnął sukces, powstał Internet Explorer(http://vbeta.pl/2009/07/17/internet-explorer-6-musi-umrzec/). Przeglądarkę rozpowszechniano od początku za darmo, co wiązało się z brakiem zysków.
  • AOL(http://pl.wikipedia.org/wiki/AOL) zaczęło zarabiać dzięki telewizji (po połączeniu z Time Warner), więc Microsoft również pracował nad podobnym przedsięwzięciem. Stworzono Microsoft-TV - projekt, który bardzo szybko stracił zainteresowanie widzów.
  • Po sukcesie Adobe Photoshop, firma z Redmond zapragnęła mieć podobny program. Zatrudniono więc Alvy'ego Raya Smitha, aby go stworzył. Podobnie jak w innych przypadkach nie skończyło się happy endem.
  • Google(http://vbeta.pl/2009/07/17/google-zapowiada-nowy-interfejs-dokumentow-idzie-na-wojne-z-officem-2010/) i Yahoo pokazały, że wyszukiwarka może generować przychody. Microsoft również chce tak zarabiać, dlatego stworzony został Bing(http://vbeta.pl/2009/06/23/microsoft-zainwestuje-astronomiczna-sume-w-bing/).
  • Apple stworzyło przenośny odtwarzacz mp3 - iPoda(http://applemania.pl/index.php?s=ipod). Odpowiedzią Microsoftu był Zune.

Dvorak twierdzi, że najbardziej szokujący jest fakt, iż wszystkie te projekty zostały sfinalizowane dzięki zyskom ze sprzedaży Windowsa i pakietu Office. Chociaż ostatni kwartał był dla Microsoftu związany tylko ze spadkiem zarobków, to już niedługo może zanotować straty. Co więcej, kolejnym pomysłem, który z góry ma być skazany na porażkę, jest umieszczanie sklepów Microsoftu obok placówek konkurencyjnego Apple.

Trudno nie zgodzić się przynajmniej z niektórymi stwierdzeniami Dvoraka. Steve Ballmer, który nigdy nie był programistą (nie był nawet zainteresowany tą dziedziną), próbuje stworzyć z Microsoftu koncern multimedialny i próbuje działać tam, gdzie trudno będzie sobie poradzić. Może się to nie spodobać klientom, co doprowadzi do generowania strat, które i tak pojawiły się już na horyzoncie.

Źródło: Marketwatch

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.