Moda na "czarny piątek" dociera też do Polski. Czy we wszystkim musimy małpować Amerykę?

Moda na "czarny piątek" dociera też do Polski. Czy we wszystkim musimy małpować Amerykę?27.11.2014 08:56
Zdjęcie black friday pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

Promocje są fajne. Ale czy nie możemy wymyślić własnych wyprzedaży, tylko też musimy mieć “Czarny Piątek”?

Halloween czy walentynki toleruję. To święta nie z mojej bajki, nie obchodzę ich, nie interesują mnie, może nawet trochę wkurzają, gdy nagle, ni z tego, ni z owego, ktoś wali w moje drzwi jak przed 1 listopada. Ale z drugiej strony to ludzkie święta, gdzie kontakt z drugim człowiekiem jest istotny, więc jakieś pozytywy są. Nie trzeba akceptować, ale tolerować można. Nawet jeśli nie są to nasze święta.

Tylko w tym kopiowaniu zachodu należałoby znać umiar. O ile można 14 lutego kupić dziewczynie kwiatka, tak wcale nie trzeba w czwarty piątek listopada ganiać do sklepu. Bo Amerykanie mają “czarny piątek”, więc my też musimy mieć.

Czarny piątek - u nas też?

Zdjęcie sklepu pochodzi ze sklepu shutterstock.com
Zdjęcie sklepu pochodzi ze sklepu shutterstock.com

W Ameryce to dzień wielkich wyprzedaży - w piątek po Dniu Dziękczynienia rozpoczyna się szał gwiazdkowych zakupów. Sklepy obniżają ceny, a na kilka godzin przed ich otwarciem ustawiają się ogromne kolejki, bo naprawdę można zaoszczędzić.

Nawiasem mówiąc - jeśli uważacie, że szaleństwo po otwarciu sklepu dotyczy tylko Polaków, to obejrzyjcie sobie filmiki z “czarnego piątku”. Nieźle się zdziwicie.

Black Friday Shopping Chaos [Super Cut Compilation]

I w Polsce powoli ten dzień zaczyna być popularny. Może jeszcze nie w stacjonarnych sklepach, ale w Internecie na pewno. Na przykład Origin już ma promocje związane z “czarnym piątkiem”. Dzień obniżek święcić będzie też firma Allview Mobile, oferując liczne zniżki na swoje produkty. I pewnie wiele, wiele innych strony w piątek zaskoczy nas niższymi cenami.

Teoretycznie promocje są fajne. A Internet to globalna wioska. Tylko zastanawiam się, dlaczego my musimy małpować ten zwyczaj Amerykanów. I nie chodzi już o to, że jest zły lub szkodliwy. Może i nawet jest w porządku, bo każdy lubi kupować taniej.

Amerykanizacja po polsku

Zdjęcie sklepu pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie sklepu pochodzi z serwisu shutterstock.com

Tyle że równie dobrze możemy wymyślić sobie własne święto wyprzedaży. Dlaczego sklepy nie umówią się i nie będą obniżać cen w dzień po Andrzejkach. Albo dzień przed. Inspirowane, ale jednak własne, bo nawiązujące do obowiązującej u nas tradycji.

To detal. Może i głupota. Ale też kwestia rozsądku i umiaru. Lubię Amerykę, ale też bez przesady. Nie musimy kupować na wyprzedaży wtedy, kiedy oni kupują, tak jak w czwarty czwartek listopada nie jemy indyków.

Jeszcze, bo skoro zgapiamy nawet głupie promocje, to pewnie i Dzień Dziękczynienia zaczniemy obchodzić. Żeby tradycji stało się zadość!

Korzystajmy z promocji, kupujmy taniej na amazon.com. Ale też nie róbmy z "czarnego piątku" własnego święta, bo... to nie nasza nowa tradycja. I nie ma powodu, żebyśmy ją do nas sprowadzali, skoro można zrobić podobną. Ale własną!

A jeśli kopiować będziemy nawet promocje, to co z nas zostanie?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.