Oculus Rift. Wirtualna rzeczywistość wreszcie zachwyca. Czekaliśmy na to latami!

Oculus Rift. Wirtualna rzeczywistość wreszcie zachwyca. Czekaliśmy na to latami!16.07.2013 18:00
Mariusz Kamiński

Nowe okulary wirtualnej rzeczywistości ze stajni malutkiej firmy Oculus VR to zdecydowanie najgorętszy gadżet ostatnich kilku miesięcy i najgorętszy nowy produkt nadchodzącego roku. Jak będzie wyglądać gotowy produkt i co już oferuje Oculus Rift?

Nowe okulary wirtualnej rzeczywistości ze stajni malutkiej firmy Oculus VR to zdecydowanie najgorętszy gadżet ostatnich kilku miesięcy i najgorętszy nowy produkt nadchodzącego roku. Jak będzie wyglądać gotowy produkt i co już oferuje Oculus Rift?

Początki bywają... łatwe

VR to temat powracający często i wytrwale. Choć przez ostatnie lata wirtualna rzeczywistość odbijała się od technologicznej ściany i ponownie znikała w niebycie, to wszystko wskazuje na to, że długo wyczekiwany przełom właśnie nastąpił. Wszystko zaczęło się od kampanii na Kickstarterze, co samo w sobie nie wróżyło najlepiej (niewiele produktów radzi sobie rynkowo po zebraniu funduszy i opracowaniu prototypu).

Palmer Luckey wpadł na pomysł opracowania okularów VR. Pomysł nie wziął się znikąd, bo Palmer jest posiadaczem największej na świecie kolekcji tego typu urządzeń. Po przeanalizowaniu technologii i kosztów wynalazca uznał, że jest możliwe opracowanie w miarę taniego i efektywnego urządzenia VR dla przeciętnego gracza z przeciętnym portfelem.

Jednym z pierwszych ambasadorów produktu stał się wniebowzięty John Carmack (to ten chudy geek na zdjęciu powyżej). Do niego dołączyli Gabe Newell, Chris Roberts, Shuhei Yoshida (Sony) i cała plejada gwiazd świata gamingowego. Tym samym zniknął problem finansowania, bo inwestorzy pchali się drzwiami i oknami.

Co w Oculusie piszczy

Obecnie opracowywany model produkcyjny jest nieco większy niż egzemplarz, który zachwycił publiczność oglądającą urządzenie na rozmaitych targach. W środku znajduje się 7-calowy ekran LCD o niezwykle wyśrubowanych parametrach odświeżania, co efektywnie zniwelowało smużenie i opóźnienia względem ruchów głową. Piksele są praktycznie niezauważalne.

Głębia kolorów została zwiększona do 24 bitów. Obraz jest prezentowany w 3D, choć oba wyświetlacze nie pokrywają się ze sobą w 100%. Dzięki temu lewe oko widzi nieco więcej obszaru po lewej stronie, a prawe więcej obszaru po prawej. Dodaje to nieco realizmu do rozgrywki.

Rozdzielczość wynosi obecnie robocze 1280 x 800 pikseli, co daje 640 x 800 na każde oko. Docelowo będzie ona wynosić 1920 x 1080 pikseli. Kąty widzenia to 90° w poziomie i 110° w pionie. Pierwotnie za detekcję ruchu i położenia głowy odpowiadał czujnik Hillcrest 3DoF działający z raczej niezadowalającą częstotliwością 250 Hz. Obecnie został on zamieniony na model Adjacent Reality Tracker działający z zupełnie wystarczającym odświeżaniem 1000 Hz. W środku urządzenia znajdują się żyroskopy, akcelerometry i magnetometry, co umożliwia dokładne śledzenie położenia zestawu względem ziemi. Waga sprzętu wynosi obecnie 379 gramów, co jest wynikiem bardzo zadowalającym.

Regulację rozwiązano bardzo poprawnie. Za pomocą śrubokręta (lub monety) można zbliżyć lub oddalić ekrany od oczu. Specjalne pokrętła pozwolą na ustawienie korekcji dioptrii, co umożliwi korzystanie z urządzenia osobom noszącym okulary (w zestawie znajdą się także dodatkowe soczewki). Rozstaw źrenic (IPD) jest regulowany oprogramowaniem.

Pierwotnie z urządzenia zwisały trzy przewody, co stanowiło bolączkę projektantów. Kable zasilania i USB są stosunkowo lekkie, DVI oraz HDMI to natomiast dość grube węże, które mogą znacznie obciążać głowę. Opracowano zatem specjalny kontroler w formie boxa, który łączy powyższe sygnały w jeden cienki przewód i odciąża głowę. Zasilanie będzie doprowadzane osobno, choć rozważa się przystosowanie urządzenia do zasilania przez port USB.

W co będziemy grać?

Warto nadmienić, że mało kto czeka na oficjalne mody OR do gier. Już teraz opracowano specjalne sterowniki (Vireio Perception VR), które pozwalają na zabawę w Skyrim, Portal, Left4Dead i mnóstwo innych tytułów.

Gdzie, kiedy i za ile?

Oculus Rift: Step into the Game

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.