Okulary niewidzialności oszukają algorytmy rozpoznawania twarzy

Okulary niewidzialności oszukają algorytmy rozpoznawania twarzy04.03.2015 16:06

Wyścig pomiędzy twórcami oprogramowania inwigilującego a tymi, którzy chcą – mimo wszystko – zachować resztki prywatności, nabiera tempa. Firma AVP zaprezentowała okulary, które potrafią oszukać algorytmy, rozpoznające twarze.

Technologia i prywatność to słowa, które wydają się zupełnie do siebie nie pasować. Przez ostatnie dziesięciolecia rozwój technologiczny krok po kroku odbierał nam jakieś wycinki naszej prywatności. Albo raczej sami je sobie odbieraliśmy, wymieniając na wygodę, łatwość komunikacji czy różne usługi, bez których coraz trudniej wyobrazić sobie naszą rzeczywistość.

Wbrew pozorom postęp nie działa w tym przypadku tylko w jedną stronę. Choć powstają coraz potężniejsze narzędzia do inwigilacji, jak np. opisywany w poprzednim tygodniu algorytm Deep Dense, rozpoznający twarze częściowo ukryte i odwrócone, to powstają także coraz lepsze metody walki z nimi.

O niektórych z nich już pisaliśmy – wystarczy wspomnieć choćby CV Dazzle, czyli specjalny makijaż i fryzurę, dzięki którym unikniemy rozpoznania, albo strój, pozwalający wyprowadzić w pole kamery termowizyjne.

Kolejny, ciekawy gadżet, pomagający zachować prywatność, opracowała niedawno firma AVG, znana m.in. z serii oprogramowania antywirusowego. Są to dwie pary okularów, różniące się działaniem, ale przeznaczone do tego samego, czyli do zapewnienia użytkownikowi poczucia anonimowości na ulicy.

Pierwsze okulary zostały wyposażone w diody podczerwieni. To pomysłowe rozwiązanie – ludzkie oko nie widzi promieniowania podczerwonego, które jest jednak bez problemu widziane przez różne kamery. W rezultacie coś, co dla człowieka wygląda jak prawie zwykłe okulary, jest dla kamery jasnym punktem. Wydaje się, że to spory problem dla oprogramowania, rozpoznającego twarze – świecące ramki okularów zmieniają typowy dla ludzkiej twarzy rozkład jasnych i ciemnych punktów, przez co twarz pozostaje nierozpoznana.

Druga wersja okularów działa na nieco innej zasadzie i jest skuteczna tylko wtedy, gdy ktoś robi nam zdjęcie z wykorzystaniem lampy błyskowej. Materiał, z którego zbudowano oprawkę okularów, odbija światło, dzięki czemu aparat czy kamera zarejestrują obraz, na którym twarz użytkownika jest rozświetlona silnym błyskiem, przez co również nie zostanie automatycznie rozpoznana.

Pokazane rozwiązania nie porażają swoją innowacyjnością – to raczej doraźna próba przeciwdziałania znanym od dawna zagrożeniom dla prywatności. Nie wiadomo również, czy i kiedy takie okulary pojawią się na rynku. Poza tym, nawet gdyby okazały się skuteczne, władze dysponują prostym i skutecznym narzędziem, aby im przeciwdziałać – wystarczy przecież wprowadzić zakaz noszenia takich gadżetów.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.