Paczka przyszłości. Szykuje się rewolucja na polskim rynku

Paczka przyszłości. Szykuje się rewolucja na polskim rynku24.05.2023 15:46
Paczka - zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Bartlomiej Magierowski

Plastikowe pudełko z panelem fotowoltaicznym. Inteligentna paczka przyszłości e-Pack opracowana przez instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz ma odmienić rynek kurierski w Polsce. Innowacyjne opakowanie zabezpiecza towar, monitoruje stan i położenie przesyłki, a do tego jest wielokrotnego użytku.

E-Pack jest pierwszym takim produktem w Polsce, prace nad nim trwały trzy lata; oprócz opakowania, obejmowały też stworzenie aplikacji i wrzutni. Trwają przygotowania do przetestowania rozwiązania na rynku.

Nad rozwiązaniem pracowali specjaliści z trzech instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz: Instytutu Mikroelektroniki i Fotoniki, Łódzkiego Instytutu Technologicznego oraz Poznańskiego Instytutu Technologicznego (PIT), który był liderem projektu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Spopularyzowani odc. 1 - SmartHEAL

Inteligentna paczka z panelem fotowoltaicznym

Kierownik projektu e-Pack i dyrektor Centrum Logistyki i Nowoczesnych Technologii w Łukasiewicz – PIT dr inż. Michał Grabia wyjaśnił, że inteligentna paczka wygląda jak zamykane od góry, składane plastikowe pudełko z elektroniczną etykietą i z małym panelem fotowoltaicznym na jednej ze ścian bocznych. E-Pack gabarytami jest dostosowany do skrytek w automatach paczkowych.

Nasze opakowanie od innych odróżnia przede wszystkim brak anonimowości w łańcuchu dostaw. Większość przesyłek kurierskich od momentu wysłania do odebrania ich przez klienta "znika". Teoretycznie możemy śledzić ich drogę w aplikacji, ale na dobrą sprawę nie wiemy, czy są przewożone we właściwych warunkach, gdzie dokładnie się znajdują, czy komuś nie spadły. E-Pack na bieżąco rejestruje wszystkie informacje o paczce - powiedział Michał Grabia.

Opakowanie jest wyposażone w szereg sensorów, które monitorują stan przesyłki. To m.in. akcelerometr, który wykrywa przeciążenia i uszkodzenia produktu oraz czujniki wilgotności i temperatury, dzięki którym wiadomo, czy do paczki nie dostała się woda, albo czy nie została przekroczona temperatura przechowywania produktów w niej przewożonych. Każdy e-Pack jest zabezpieczony blokadą elektroniczną, otwieraną za pomocą specjalnej aplikacji w smartfonie.

Do wnętrza e-Packa jest przytwierdzona specjalna siatka, która zabezpiecza zawartość przed przemieszczaniem się w pudełku. Dzięki niej nie są potrzebne dodatkowe wypełniacze.

E-Pack jest opakowaniem wielorazowego użytku. Po otrzymaniu zapakowanej w niego przesyłki klient będzie musiał go oddać kurierowi, zostawić w automacie paczkowym lub punkcie odbierania przesyłek.

"Oczywiście, wraz z e-Packiem będzie można zwrócić zakupiony towar. Nie trzeba będzie drukować nowej etykiety – po wpisaniu zwrotu w aplikacji uaktualnione dane pojawią się na ekranie paczki" – informują autorzy rozwiązania. Elektroniczna etykieta wykonana jest z e-papieru.

E-Pack jest opakowaniem trwałym; jego twórcy szacują, że może być używane przez ponad pięć lat. Jest energooszczędne, ma konstrukcję modułową, więc poszczególne elementy paczki można bez trudu naprawić lub wymienić. E-Pack można ładować za pomocą panelu fotowoltaicznego i w specjalnych wrzutniach zainstalowanych przy automatach paczkowych.

"Stopień zaawansowania tego rozwiązania, możliwość kontrolowania stanu i lokalizacji przesyłki, uproszczenie procesów logistycznych – to wszystko sprawia, że możemy mówić o rewolucji na rynku kurierskim" – podkreśla dyrektor Łukasiewicz – PIT Arkadiusz Kawa.

E-Pack nie był jeszcze testowany na rynku. Jego twórcy szukają teraz firm zainteresowanych wejściem w spółkę, która zostałaby operatorem systemu. Na początku na rynek ma trafić ok. 50 tys. inteligentnych paczek.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.