Poczta Polska normalnieje? Można będzie płacić kartą, ale co z tego - to wciąż skansen

Poczta Polska normalnieje? Można będzie płacić kartą, ale co z tego - to wciąż skansen08.07.2015 13:51
Zdjęcie starej poczty pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

Na poczcie zapłacimy kartą. Nie ma się z czego cieszyć: to dowód na nasze technologiczne zacofanie.

Gdybym miał oceniać Pocztę Polską przez pryzmat listonoszów, z którymi się spotkałem, wystawiłbym ocenę celującą. Pod tym względem nie miałem żadnych problemów. Ale czasami zdarza mi się odwiedzać placówki i doskonale rozumiem, dlaczego poczta to dla wielu zło konieczne. Kolejki, wysokie ceny, a do tego technologiczne zacofanie.

Płatność kartą na poczcie

Teoretycznie to ostatnie się zmieni - do końca roku w rodzimych placówkach pojawią się terminale.

Na poczcie powinniśmy móc płacić kartą. Oczekuje się tego od dawna i myślę, że niebawem uda się to spełnić - mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji.

Niektórzy mówią “wreszcie” i się radują, a dla mnie taka wiadomość to wiadro zimnej wody. Chlup i oprzytomnienie. Wciąż jesteśmy daleko w tyle. Postęp? Nie rozśmieszajcie!

Aż trudno sobie to wyobrazić. Jest 2015 rok, zagranicą w całości przerzucają się transakcje bezgotówkowe (Skandynawia niebawem pożegna gotówkę), ba, myśli się nad tym, jak płacić za pomocą odcisków palca, a nawet selfie!

Scan your face to pay your bill

A u nas? U nas minister administracji i cyfryzacji z dumą ogłasza, że na poczcie zapłacimy kartą. Łał.

Zdjęcie karty pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie karty pochodzi z serwisu shutterstock.com

Ale ponoć jest się z czego cieszyć, bo wprowadzenie terminali nie jest taką łatwą sprawą jak się wydaje! Poczta Polska próbuje już od dwóch lat, ale z mizernym skutkiem. Nie wiem czy śmiać się, czy płakać. Tysiące małych sklepów mogą, ale wielka Poczta Polska nie.

Ja wiem, wiem - nie możemy się porównywać z innymi krajami. Wiem też, że w niektórych dziedzinach to my jesteśmy pionierami, a nie oglądamy pleców innych:

Polacy jako jedni z pierwszych na świecie zaczęli korzystać z płatności bezdotykowych czy z natychmiastowych przelewów, a międzynarodowe banki nie bez powodu to właśnie od Polski zaczynają wdrażanie najbardziej innowacyjnych usług, jak choćby karty z czytnikiem linii papilarnych czy miniaturowym ekranem.

Ta nowoczesność to premia, jaką dostaliśmy za zbudowanie polskiego sektora bankowego od zera już w czasach komputerów i nowoczesnej łączności, bez potrzeby zachowywania wstecznej kompatybilności i bagażu przestarzałych technologii.

Skoro mamy wielkie braki, to nie róbmy z nadrabiania zaległości wielkiego święta. Tymczasem minister zapowiada płatność kartą. Zapowiada! Nie, że zapłacimy już, teraz, zaraz. Do końca roku powinno się udać. Powinno! Więc jeszcze wszystko może się zdarzyć. Polska.

Bezgotówkowe transakcje poprawią wizerunek

Ale ciekawe jest co innego. Poczta Polska robi to wszystko ze względów… wizerunkowych!

Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej, cashless.pl

W naszym przypadku w grę wchodzą bardzo małe kwoty transakcji, przy których przyjmowanie kart jest nieopłacalne. Dlatego uruchomimy terminale tylko ze względów wizerunkowych

To już nawet mój mały osiedlowy sklepik dał sobie spokój z bzdurnym “kartą tylko od 10 zł, bo mnie się nie opłaca”, a Poczta Polska miałaby z tym problem?! Ta sama poczta, która za wysłanie głupiego listu poleconego “kasuje” więcej niż pięć złotych, mówi o “małych kwotach”? Poczta, która naprawdę na brak klientów narzekać nie może? Przecież to żart. W ogóle nieśmieszny.

Wojciech Cejrowski o monopolu poczty i zaśmiecaniu Polski

I jak mówić tu o jakimkolwiek postępie technologicznym, skoro dla Poczty Polskiej normalna, podstawowa metoda płatności to tylko “względy wizerunkowe”? Zamiast się cieszyć z tej drobnej, na pewno przydatnej zmiany, mam ochotę wyć ze wściekłości. Oni naprawdę mają nas za idiotów!

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.