Podwyżka VAT: ceny podskoczą, ale umów nie rozwiążesz

Podwyżka VAT: ceny podskoczą, ale umów nie rozwiążesz25.11.2010 22:00
Stawka VAT rośnie - umowy pozostają bez zmian
Kira Czarczyńska

Rok 2010 niedługo się kończy. Nowy rok tym razem, oprócz kolejnych niedotrzymanych nigdy postanowień, przyniesie nam coś jeszcze: zmiany podatku VAT. Konkretnie zaś jego podwyżkę, czyli zmianę w tą stronę, której podatnik zdecydowanie nie lubi.

Nowe stawki namieszają sporo w branży telekomunikacyjnej. Co się stanie po 1. stycznia 2011?...

Rok 2010 niedługo się kończy. Nowy rok tym razem, oprócz kolejnych niedotrzymanych nigdy postanowień, przyniesie nam coś jeszcze: zmiany podatku VAT. Konkretnie zaś jego podwyżkę, czyli zmianę w tą stronę, której podatnik zdecydowanie nie lubi.

Nowe stawki namieszają sporo w branży telekomunikacyjnej. Co się stanie po 1. stycznia 2011?...

W Internecie pojawiły się pocieszające głosy, że jeśli operatorzy podniosą ceny usług, to przynajmniej będzie można wypowiedzieć zawarte z nimi terminowe umowy. Niestety - jest to faktycznie pocieszające, ale niestety nieprawdziwe. Zacznijmy jednak od początku...

Jak działa podatek VAT?

Podatek VAT ma ze swojego założenia jak najmniej oddziaływać na cenę towaru lub usługi - dlatego "przerzucany" jest na kolejne ogniwa procesu sprzedaży:

  • producent określa cenę netto na 10 zł, sprzedaje więc towar hurtownikowi za 10 zł netto + 22% VAT = 12,20 zł brutto
  • hurtownik odsprzedaje go handlarzowi, wyceniając na 15 zł netto + 22% VAT = 18,30 zł brutto
  • handlarz wystawia cenę towaru 20 zł netto + 22% VAT = 24,40 zł brutto

Klient końcowy kupuje więc ten towar za 24,40 zł brutto. O ile jednak firmy pośredniczące w handlu mogły sobie odliczyć VAT i w ten sposób zmniejszyć opodatkowanie, o tyle klient końcowy nie będący przedsiębiorcą - nie może tego rzecz jasna zrobić.

W konsekwencji więc, ze zmianą stawku VAT usługodawcy mogą sobie poradzić na dwa sposoby:

  • utrzymać ceny brutto, zmniejszając jednocześnie swój dochód;
  • utrzymać ceny netto, a dodatkowy punkt procentowy VAT doliczyć do ceny dla klienta końcowego.

Oczywiście, reakcje firm będą różne.

Telekomunikacja: to nie zmiana cennika

Wydawać mogłoby się, że sprawa z VAT jest prosta. Komplikuje się jednak, kiedy mamy podpisaną umowę terminową z operatorem komórkowym czy dostawcą internetu. W Internecie pojawiają się opinie, że - skoro jest to zmiana cennika - to można takie umowy wypowiedzieć, nie ponosząc przewidzianej umowami i regulaminami kary.

Niestety nie jest to takie proste.

Przewidując taki problem, w ustawie Prawo Telekomunikacyjne, z dnia 16 lipca 2004 r., zmieniono nieco zapisy dotyczące takich właśnie sytuacji.

W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.1)) po art. 61 dodaje się art. 61a w brzmieniu:

*Art. 61a. 1. Przepisów art. 60a ust. 1 i 1b oraz art. 61 ust. 5 i 5a nie stosuje się, jeżeli konieczność wprowadzenia zmian, o których mowa w tych przepisach, wynika wyłącznie ze zmiany stawki podatku od towarów i usług stosowanej dla usług telekomunikacyjnych. *

[...]

3. W razie skorzystania przez abonenta z prawa wypowiedzenia umowy, o którym mowa w ust. 2, dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także zwrot ulgi, o której mowa w art. 57 ust. 6.

Jak więc widać, operatorzy telekomunikacyjni zostali nawet zwolnieni z obowiązku informowania klientów o zmianach cen z powodu podwyżki podatku VAT. Nie zdążyliby z wykonaniem tego obowiązku przed 1 stycznia.

Dla nas oznacza to tyle, że ceny mogą wzrosnąć - ale umowy, jakimi się związaliśmy z dostawcą usług, są niestety nadal obowiązujące.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.