Polskapresse przejęła Grupera. Ale to nie jest dobra wiadomość dla branży

Polskapresse przejęła Grupera. Ale to nie jest dobra wiadomość dla branży05.06.2012 12:43
Gruper.pl
Michał Michał Wilmowski

Jeszcze rok temu wydawało się, że kolejny serwis z zakupami grupowymi to dobry pomysł na biznes. Teraz rzeczywistość jest już chyba trochę inna. Polskapresse właśnie przejęła pakiet kontrolny (54%) Grupera, ale nie wydaje się to dla nikogo wielkim sukcesem.

Jeszcze rok temu wydawało się, że kolejny serwis z zakupami grupowymi to dobry pomysł na biznes. Teraz rzeczywistość jest już chyba trochę inna. Polskapresse właśnie przejęła pakiet kontrolny (54%) Grupera, ale nie wydaje się to dla nikogo wielkim sukcesem.

Rok temu serwisy z zakupami grupowymi były najnowszym krzykiem mody. W lutym 2011 roku powstał Citeam, z kolei w maju 2011 roku pisałem o otwarciu serwisu HappyDay.pl przez Gazetę. Podobne serwisy zaczęły się mnożyć, ale cała Polska nie zaczęła od razu kupować grupowo.

Przeciwnie, mimo że wybór jest duży, na polskim rynku wciąż liczy się głównie Groupon, a za nim plasuje się Gruper. I właśnie o tym drugim graczu stało się wczoraj znów głośno, po tym, jak Polskapresse, czyli wydawca dziennika "Polska The Times", zdecydowała się przejąć 54% jego akcji.

Super? No właśnie nie do końca. Po pierwsze, nie znamy wartości kwoty transakcji. Można jednak się domyślać, że jest ona znacznie mniejsza od miliarda, który Axel Springer zapłacił za Onet.

Po drugie, o tym, że Gruper jest na sprzedaż, pisaliśmy już zeszłego lata. I co się wydarzyło od tego czasu? Ano nic. Nikt Grupera za te 20 mln, które wtedy podawali analitycy, nie kupił. Pakiet kontrolny przejmuje firma, która już wcześniej miała w serwisie udziały.

Skoro to robi, to zapewne uważa to za dobry biznes. Ale moim skromnym zdaniem z tego rynku należy już raczej się wycofywać, niż w niego inwestować. Z Grouponem nikt nie wygra, a poza tym i on nie jest w najlepszej kondycji. Po tym, jak giełda zweryfikowała wartość Groupona, cały rynek zakupów grupowych znalazł się w sytuacji nie do pozazdroszczenia.

Może przesadzam, może robię z igły widły, ale mam wrażenie, że rok temu zakupy grupowe wywoływały znacznie większy entuzjazm niż dzisiaj. Z rynku już wycofało się o2, a HappyDay i Citeam na razie nie dokonały żadnych cudów.

Wydaje mi się, że Polacy po prostu zauważyli, iż zakupy grupowe to często marketingowe sztuczki, a nie jakieś niesamowite okazje. Poza tym było kilka głośnych afer z mocno naciąganymi ofertami. To nie mogło pozostać bez wpływu na tę branżę.

Wykupienie 54% udziałów w Gruperze przez Polskapresse też uważam za jeden z dowodów na to, że zakupy grupowe już raczej się zwijają, niż rozwijają. Ale może nie mam racji? Zapraszam do polemiki.

Źródło: Gazeta.pl

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.