[Porady dla designerów] Faza pomysłów

[Porady dla designerów] Faza pomysłów06.04.2009 13:00
Grzesiek Powalski

Kreatywność to słowo ?klucz, kiedy chcemy mówić o pracy projektantów, czy designerów. Zapewne nie można się jej nauczyć, choć prawdą jest, że można spróbować pewnych metod, które mogą wesprzeć nasze szare komórki w procesie myślenia. Sposób w jaki pracujemy ma ogromny wpływ na naszą kreatywność. Zaprezentuję wam, więc porady najlepszych designerów, które dotyczą każdego etapu w procesie kreatywności.

Kreatywność to słowo ?klucz, kiedy chcemy mówić o pracy projektantów, czy designerów. Zapewne nie można się jej nauczyć, choć prawdą jest, że można spróbować pewnych metod, które mogą wesprzeć nasze szare komórki w procesie myślenia. Sposób w jaki pracujemy ma ogromny wpływ na naszą kreatywność. Zaprezentuję wam, więc porady najlepszych designerów, które dotyczą każdego etapu w procesie kreatywności.

Na początek jednak zastanówmy się czym jest design. Jest to zarówno proces, jak i produkt finalny. Zawsze kiedy tworzymy jakąś grafikę, stronę internetową, czy fabułę do nowego produktu, kreatywność jest najważniejszą zasadą.

Teraz dowiecie się, co radzą wam najlepsi designerzy z różnych dziedzin na każdym etapie projektu, zaczynając od planowania, aż po sam koniec procesu. Design jest oczywiście indywidualną sprawą, a samej kreatywności jak już mówiłem, nie można się tak do końca nauczyć, jednak porady tu zamieszczone na pewno pomogą wam uniknąć najczęstszych błędów, a może także zmienią wasze podejście do pewnych rzeczy.

Faza pomysłów

Puste płótno może być przerażające, więc zapełnijmy je czymś. Czas więc na porady ekspertów, które pozwolą wprowadzić wasze pomysły w czyn.

  1. Surowe szkice

Złóżcie wszystkie swoje brudnopisy dotyczące projektu razem, na przykład używając skanów, czy też zdjęć w niskiej jakości. To pozwoli użyć wszelkich środków bez martwienia się o to, czy mają one właściwy kolor, czy rozmiar. Kiedy szkic będzie skończony, trzeba go będzie odtworzyć w wysokiej jakości, komponując samemu, czy nawet kupując obrazki dostępne w sieci.

2.Metafory

Tematy i metafory to świetna baza dla pomysłów i trzeba na nie patrzeć z perspektywy całości, jak również z punkty widzenia design, czyli stylów, czy kolorów layoutu. Używając znanych tematów, czy metafor, możemy znaleźć natchnienie do naszych projektów.

3.Od słów do obrazów

Jeśli ktoś zleci nam projekt, najlepiej jest od razu przeczytać go i wypisać sobie klucze słowa lub frazy. Potem zaś narysować miniaturki do nich. Kiedy wszystkie obrazki będą razem, trzeba na nie spojrzeć i zobaczyć, które mogą być dobrymi symbolami i które pasują do tego co chcemy przekazać.

4.Myślenie znakami

Myślenie za pomocą znaków jest kluczowe. Zachęca nas to do rozwijania myślenia graficznego  i pomaga w uchwyceniu kluczowych dla projektu detali. Muszą być one jednak proste, inaczej nasze znaki nie zadziałają i nie pomogą nam w dalszych procesach.

5.Nie przedłużajmy burzy mózgów

Kiedy chcemy przeprowadzić burzę mózgów z naszymi znajomymi musimy pamiętać, że powinna być ona tak krótka, jak to tylko możliwe, gdyż w przeciwnym wypadku pomysły zaczną krążyć wokół jednego tematu . Lepiej więc zrobić kilka krótszych sesji, niż jedną długą.

6.Używajmy szkicownika

Używajmy szkicownika, aby zaplanować swoją pracę. Nośmy go ze sobą wszędzie, gdzie to możliwe. Nie wiadomo bowiem, kiedy przyjdą najlepsze pomysły, a nie zapamiętamy ich wszystkich. Możemy tam zapisywać wszystko: diagramy, szkice, myśli, tytuły książek, czy adresy stron internetowych.

7.Odejdźmy od komputera

Najgorzej jest siedzieć przed pustką kartką widniejącą na ekranie komputera. Co więc zrobić? Wstańmy z krzesła, przejdźmy się, zaczerpnijmy świeżego powietrza. Jeśli nie możemy tego zrobić, wejdźmy chociażby na słownik synonimów i poszukajmy synonimów do słów kluczowych naszego projektu.

8.Przystąpmy do forum

Jeśli jesteśmy w fazie pomysłów, powinniśmy szukać koncepcji w wielu miejscach. Dobrym pomysłem jest zarejestrowanie się na  forum, bo choć zazwyczaj designerzy to raczej freelancerzy, to na pewno część może okazać się bardzo pomocna i podrzuci nam parę pomysłów. Jeśli mamy kreatywnych przyjaciół, pogadajmy także z nimi.

9.Weźmy prysznic

Ponoć spływająca woda wzmaga produktywność mózgu. Dlatego właśnie duża część pomysłów potrafi przyjść pod prysznicem.  Pewnie ciężko będzie zanotować coś w strugach wody, ale na pewno jest to dobre miejsce na relaks, a wraz z nim mogą przyjść także pomysły.

10.Specyfikacja

Jeśli chcemy korzystać z różnych mediów, jak fotografie, ilustracje, rendering 3D, czy diagramy musimy je wszystkie wziąć pod uwagę i znaleźć dla nich miejsce w procesie produkcji. Nawet przy drukowaniu wyjdą różnice, gdyż część projektów będzie drukować się szybciej, inne wolniej. Szkoda więc tracić czas na jeden proces, który trwa zawsze dłużej niż pozostałe i opóźnia je.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.