Pożegnanie z Airbusem A340

Pożegnanie z Airbusem A34013.11.2011 13:25
Mark Kwiatkowski via AirlinersNet
Adam Maciejewski

W zeszłym tygodniu EADS, który posiada 80% udziałów Airbusa ogłosił koniec produkcji modelu A340. Minie jeszcze sporo czasu, zanim ostatnie A340 znikną z nieba. Jest to jednak początek końca tej maszyny. Istotnej w historii Airbusa, mimo, że nie okazała się rynkowym hitem.

W zeszłym tygodniu EADS, który posiada 80% udziałów Airbusa ogłosił koniec produkcji modelu A340. Minie jeszcze sporo czasu, zanim ostatnie A340 znikną z nieba. Jest to jednak początek końca tej maszyny. Istotnej w historii Airbusa, mimo, że nie okazała się rynkowym hitem.

Cesar Prieto Lorente via AirlinersNet
Cesar Prieto Lorente via AirlinersNet

A340 oblatano w 1991, produkcja ruszyła 2 lata później. Był to pierwszy szerokokadłubowy model dalekodystansowy w ofercie europejskiej firmy. Zaatakowano w ten sposób segment rynku, gdzie bezkonkurencyjnie dominował Boeing B777.

Władimir Woronow via AirlinersNet
Władimir Woronow via AirlinersNet

Produkowano 4 podstawowe modele A340, 200 i 300 należące do umownej I generacji oraz 500 i 600 do II. Różniły się one wielkością i ilością miejsc, która zależy od sposobu ich aranżacji. W wariancie 3-klasowym A340-200 przewoził 261 pasażerów, a największy A340-600 379. Standard wyposażenia zależał też od wymagań linii lotniczych.

I tak wygląda klasa ekonomiczna:

Ken Iwelumo via AirlinersNet
Ken Iwelumo via AirlinersNet

Lufthansa, model A340-311.

Guiqi2006 via AirlinersNet
Guiqi2006 via AirlinersNet

Chińskie Hainan Airlines, A340-642.

Tomasz Janiak via AirlinersNet
Tomasz Janiak via AirlinersNet

South African Airways, A340-313.

Klasa business:

Felix Gottwald via AirlinersNet
Felix Gottwald via AirlinersNet

Lufthansa, A340-642.

F-ILIP via AirlinersNet
F-ILIP via AirlinersNet

Air France, A340-312.

Daniel P Fretwell via AirlinersNet
Daniel P Fretwell via AirlinersNet

Swiss International Air Lines, A340-313X.

Pierwsza klasa:

BravoAlpha via AirlinersNet
BravoAlpha via AirlinersNet

Lufthansa, A340-313X.

WuYidan via AirlinersNet
WuYidan via AirlinersNet

Cathay Pacific Airways, A340-313X.

Lars Hentschel via AirlinersNet
Lars Hentschel via AirlinersNet

Emirates, A340-541.

Istnieją też wersje ekskluzywne:

Sam Chui via AirlinersNet
Sam Chui via AirlinersNet

Tzw. Pearl Business Class na pokładzie A340-642 Etihad Airways.

Sam Chui via AirlinersNet
Sam Chui via AirlinersNet

VIP-owska loża oferowana przez Etihad Airways na pokładzie A340-541.

Airbus
Airbus

Kokpit A340 jest ujednolicony z modelami A320 i A330. Jest to tzw. szklana kabina, z bocznymi drążkami sterującymi. Do pilotowania maszyny wystarczą 2 osoby.

Daniel Villa León via AirlinersNet
Daniel Villa León via AirlinersNet

Modele serii 200/300 i 500/600 różniły się także napędem.

David Monniaux
David Monniaux

I generację napędzały 4 silniki CFM56-5C od CFM International, amerykańsko-francuskiego joint venture pomiędzy GE Aviation, a francuską Snecmą.

Christian Galliker via AirlinersNet
Christian Galliker via AirlinersNet

II generację wyposażono w turbiny od Rolls-Royce’a, serii Trent 500.

JJSS via AirlniersNet
JJSS via AirlniersNet

Dzięki RR Trent 500 A340-500 może wozić 313 pasażerów na ponad 16 tys. km. Ten wynik wymusił na Boeingu wprowadzenie do produkcji modelu B777-200LR.

Roland Nussbaumer
Roland Nussbaumer

Airbus A340-313X o nazwie własnej Bourkhan, własność Romana Abramowicza. Ogólnie zamówiono 379 sztuk A340. Wynik słaby w porównaniu z B777, których wyprodukowano ponad 950 i wciąż są zamówienia na nowe. Wadą A340 były jego 4 silniki, B777 ma tylko 2, a to oznacza niższe koszty przy porównywalnych osiągach.

Rainer Bexten via AirlinersNet
Rainer Bexten via AirlinersNet

Ląduje ‘Konrad Adenauer’ w barwach Luftwaffe, czyli wariant specjalny A340-313 dla kanclerz lub kanclerza RFN. Mimo braku znaczącego sukcesu A340 stanowi ważny etap w historii Airbusa. Pozwolił zdobyć doświadczenie w konstruowaniu i eksploatacji szerokokadłubowych liniowców, zdolnych do międzykontynentalnych przelotów bez międzylądowań. I ostatecznie zdetronizować Boeinga jako globalnego producenta samolotów pasażerskich numer 1.

A tak powstawał A340-600. Filmik pokazuje końcowy etap montażu. W kadrach widać też specjalny samolot transportowy Airbus Beluga:

Airbus A340-600 Final Assembly Video [HQ]

I jako bonus reklama A340 sprzed kilku lat:

A Unique Look At The A340

Następcą A340 ma być A350, 2-silnikowy model budowany z szerokim użyciem kompozytów.

Airbus w ten sposób chce nawiązać walkę o klienta z 2 modelami Boeinga, B787 i B777.

Krzysztof Kaczala via AirlinersNet
Krzysztof Kaczala via AirlinersNet
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.