Raport: Social Media na świecie

Raport: Social Media na świecie06.04.2010 18:35
Joanna Szczepaniak

Uzależnionych od serwisów społecznościowych jest 26 % userów, statystyczny internauta posiada na liście kontaktów 195 osób, internauci z Brazylii reprezentują typ podglądacza, a 1/3 tych, których jeszcze nie wciągnęło społecznościowe szaleństwo zamierza założyć własny profil w jednym z serwisów Facebook, Twitter lub MySpace.

Uzależnionych od serwisów społecznościowych jest 26 % userów, statystyczny internauta posiada na liście kontaktów 195 osób, internauci z Brazylii reprezentują typ podglądacza, a 1/3 tych, których jeszcze nie wciągnęło społecznościowe szaleństwo zamierza założyć własny profil w jednym z serwisów Facebook, Twitter lub MySpace.

Belgijska firma InSites Consulting przygotowała ciekawy raport „Social Media Around The World”. Badania przeprowadzano od grudnia 2009 do stycznia 2010. W badaniu wzięło udział prawie 3 tys. respondentów z 14 krajów świata. Czego można się dowiedzieć po przejrzeniu 94-stronicowej prezentacji?

Ilu mamy już na świecie „surferów”?

Z serwisów społecznościowych korzysta już obecnie ponad 940 mln internautów, w Polsce zaś (według najnowszego badania Megapanel PBI/Gemius) buszuje ich około 12,4 mln, co oznacza, że prawie co 3 Polak prowadzi „drugie życie” w jakimś serwisie społecznościowym. Pięć najpopularniejszych witryn social networkingowych to nasza-klasa.pl, facebook.com, grono.net, fotka.pl, goldenline.pl. Statystyczny internauta posiada na liście kontaktów 195 osób i loguje się dwa razy dziennie na swoje wirtualne konta.

Co robimy?

Jakie są ulubione czynności statystycznego internauty? Bardzo dużą ilość czasu spędza on na pisaniu prywatnych wiadomości. Kiedy już skończy wysyłkę korespondencji najchętniej ogląda zdjęcia, sprawdza statusy znajomych i odpowiada na cudze statusy oraz wrzuca swoje zdjęcia do sieci. Z raportu można się także dowiedzieć m.in. tego, że praktycznie wszystkie osoby udzielające się w sieci kochają ubarwiać sobie rzeczywistość podając „podkręcone” informacje o własnej osobie.

Internauci bardzo upodobali sobie formę aktywności internetowej w postaci bycia czegoś fanem. Największą popularnością cieszą się zespoły muzyczne (44%), celebrities (40%) oraz strony danej marki (35%). Co ciekawe (i co cieszy) na czwartym znalazły się organizacje charytatywne (33%). Z raportu można także wyczytać, iż 58% internautów jest fanem "czegolwiek" w serwisach społecznościowych, a 79% uczestniczy w grupie social networkingowej.

Jak odbieramy reklamy?

Raport uwzględnił także rynek reklamy, dzięki czemu wiemy, iż obecnie najcenniejszym źródłem informacji o danej marce w serwisie społecznościowych są inni klienci firmy oraz znajomi – taką odpowiedź wybrało 38% badanych, a co trzeci respondent ufa samej marce, tylko 7% dziennikarzom, a minimalny odsetek (3%) zawierza marketerom.

Realna aktywność userów

Dane dotyczące ilości internautów korzystających z serwisów społecznościowych są bardzo optymistyczne, ale gdy bliżej przyjżymy się statystykom, fakty okazują się po części „martwe”. Z raportu można się dowiedzieć, że aż 47% użytkowników to tzw. passive users – czyli ich aktywność ogranicza się głównie do założenia konta. Co ciekawe zaraz po nich są... uzależnieni od mediów społecznościowych (26 %). Wniosek z tego jest bardzo prosty: prawie każdy, kto prowadzi aktywne życie w sieci, często odwiedza swoje konta i udziela się za pomocą różnych funkcjonalności oferowanych przez serwisy, jest już od tego uzależniony. (Tutaj warto poczytać o coraz głośniejszej chorobie XXI wieku – infoholizm). Zaraz po tych, którzy nie mogą już żyć bez serwisów społecznościowych są tzw. podglądacze (14 %) oraz logujący się raz na jakiś czas (13 %).

[cytat]Przy okazji warto przytoczyć kilka słów od autorów raportu "KNOW: Konsument w mediach społecznościowych", skierowanych do pragnących osiągnąć sukces w komunikacji z wykorzystaniem mediów społecznościowych: „Zaprzestań myślenia w kategoriach "wirtualne/realne"; angażuj się, a nie dominuj; zwróć uwagę na lokalne społeczności; pamiętaj, że media społecznościowe to nie tylko Facebook; buduj komunikację ze społecznościami, a nie serwisami; rozmawiaj z konsumentami w ich naturalnym środowisku oraz rób kampanie, które wzbudzają emocje”.[/cytat]

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.