Serwisy społecznościowe w służbie włamywaczy. Jak się bronić?

Serwisy społecznościowe w służbie włamywaczy. Jak się bronić?31.10.2011 10:30
Nie ułatwiaj mu pracy! (Fot. Alarmbursa.com)

Jak wynika z danych opublikowanych przez Credit Sesame, serwisy społecznościowe stały się standardowym narzędziem pracy większości włamywaczy. Złodzieje skwapliwie wykorzystują informacje, które sami umieszczamy w Sieci. Na co zwracają uwagę?

Jak wynika z danych opublikowanych przez Credit Sesame, serwisy społecznościowe stały się standardowym narzędziem pracy większości włamywaczy. Złodzieje skwapliwie wykorzystują informacje, które sami umieszczamy w Sieci. Na co zwracają uwagę?

Z zebranych przez Credit Sesame danych wynika, że zaledwie co piąte włamanie dokonywane jest w tradycyjny sposób, bez wykorzystania usług internetowych. Pozostałe – a dokładnie 78 proc. – poprzedzone są analizą takich serwisów, jak Twitter, Facebook czy Foursquare.

Dotyczy to przede wszystkim osób, które korzystając z usług geolokalizacyjnych, na bieżąco aktualizują swój status oraz oznaczają lokalizację udostępnionych zdjęć.

Podczas planowania włamań powszechnie (74 proc. przypadków) używana jest usługa Google Street View pozwalająca na wstępne wytypowanie domu do ograbienia. Choć statystyczne włamanie kosztuje poszkodowanych około 2 tys. dolarów, warto zauważyć, że gdy przestępcy, działając pewnie dzięki informacjom z Sieci, włamują się w ciągu dnia, straty są wyższe.

Dzienne włamania powodują większe straty (Fot. CreditSesame.com)
Dzienne włamania powodują większe straty (Fot. CreditSesame.com)

Ofiarami padają przede wszystkim młode osoby. Z ujawniania swojej lokalizacji korzystają najczęściej internauci w wieku 18-34 lat, a 15 proc. Amerykanów informuje, gdzie się znajduje, gdy nie ma ich w domu.

Niewielkim pocieszeniem może być jedynie fakt, że włamywacze, choć radzą sobie z serwisami internetowymi, dużo gorzej sprawdzają się w działaniu – aż 80 proc. pierwszych prób włamania kończy się niepowodzeniem. Podobny odsetek włamań nie dochodzi do skutku, gdy przestępcy odkryją istnienie jakiegokolwiek systemu alarmowego.

Zalecenia dotyczące sposobów na utrudnienie działalności złodziejom korzystającym z Sieci wydają się dość oczywiste, jednak warto je przypomnieć. Kluczową kwestią jest dbanie o prywatność w serwisach społecznościowych.

Zmniejszenie ryzyka włamania nie jest trudne (Fot. CreditSesame.com)
Zmniejszenie ryzyka włamania nie jest trudne (Fot. CreditSesame.com)

Do grona znajomych na Facebooku przyjmuj osoby, które faktycznie znasz i zadbaj, by tylko oni mieli dostęp do publikowanych przez Ciebie treści. Nie chwal się swoimi planami urlopowymi - jeśli musisz, zdaj relację z wycieczki dopiero po powrocie. Nie fotografuj okolic swojego domu w sposób pozwalający na ustalenie adresu. Jeśli koniecznie chcesz upublicznić fotkę pokazującą, jak mieszkasz, unikaj pokazywania na niej wartościowych przedmiotów.

Przyznasz, że to nic skomplikowanego ;) Dzięki przestrzeganiu kilku elementarnych zasad nie zagwarantujesz sobie wprawdzie 100-proc. bezpieczeństwa, ale radykalnie zmniejszysz ryzyko włamania.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.