Steam gotowy do wkroczenia na salony. Cyfrowy gigant coraz bardziej przypomina konsolową usługę

Steam gotowy do wkroczenia na salony. Cyfrowy gigant coraz bardziej przypomina konsolową usługę01.03.2014 21:47
Adam Bednarek

Już niebawem pod telewizorami korzystać będziemy ze Steam Machines, działającymi na Steam OS. Valve na to się szykuje, udoskonalając swój cyfrowy sklep. A raczej – biorąc rozwiązania znane z konsol.

„Steam Machines to zwykłe pecety tyle, że na Linuksie” - pisał jeden z użytkowników Gamezilli. Niektórzy nie lubią porównań do konsoli lub też nazywania sprzętów ze SteamOS „peceto-konsolą”. Czy słusznie?

Moim zdaniem niekoniecznie, bo coraz więcej wskazuje na to, że Steam Machines będzie połączeniem blaszaka i konsoli. Z pecetów wzięto mocne podzespoły i możliwość modernizacji, z konsol – wygodę.

Prosta będzie też znakiem rozpoznawczym Steama. Cyfrowy sklep nie może być „toporny”, niewygodny w obsłudze, bo nie pasować będzie do wizji SteamOS. System operacyjny Valve jest banalny, chciałoby się rzecz – konsolowy. Pod koniec grudnia tak go opisywałem:

SteamOS Beta First Look & Gameplay

„Duże ikonki, przejrzyste menu, po którym szybko i łatwo się poruszamy. Nie ma nawet gdzie się zgubić. Sklep, gry, społeczność, ustawienia – na tym wycieczka po menusach się praktycznie kończy. Na moje oko jest nawet bardziej minimalistycznie niż na PlayStation 4”.

Przesadą byłoby stwierdzenie, że dziś Steam to przeciwieństwo prostoty i komfortu w użytkowaniu. Kilka funkcji jednak można zmienić.

I Valve to robi.

Świadczyć o tym może chociażby możliwość dzielenia się grami – wystarczy wybrać pięć „rodzinnych” kont, które mogą mieć dostęp do naszych produkcji. Wprawdzie wszyscy w tym samym czasie nie zagrają, ale pod naszą nieobecność gry dostępne są dla znajomych czy też rodziny.

Valve sprytnie wie, że „dzielenie” się grami może zwiększyć sprzedaż – ktoś chwile pogra, zachwyci się, będzie chciał mieć grę u siebie. To jedna z korzyści funkcji „Dzielenie się grami:, ale nie najważniejsza.

Chodzi o to, by z jednego komputera, Steam Machine, mogła korzystać cała rodzina. Ty, brat i na przykład znajomy, który często wpada. Nie ma problemu z logowaniem się, pamiętaniem danych czy też zdobywaniem osiągnięć: „Osoby, z którymi dzielisz się grami, mogą zdobywać osiągnięcia na swoich kontach oraz zapisywać dane w systemie Steam Cloud.”

To wariant zapożyczony z Xbox One. Na konsoli Microsoftu podobnie rozwiązano „problem” z kontem Gold, które nie jest przypisane do konkretnej osoby, a do konsoli. Czyli każdy, kto się zaloguje, może korzystać z zalet abonamentu. Np. graniem w sieci. Microsoft poszedł więc graczom na rękę, bo wystarczy jeden Gold na całą rodzinę.

Steam - dla Ciebie, dla rodziny

Nie widzicie podobieństwa ze Steam? Tu chodzi o to samo. Owszem, zawsze mogliśmy znać hasło i login do konta brata, ale... to niepotrzebne komplikowanie. Nie ma w tym wygody. A na Steam Machines i SteamOS, a co za tym idzie i na Steam, wygoda być musi. Jak na konsolach.

Wiemy też, że SteamOS otworzy się na dystrybucje filmów i muzyki. A co z tymi, którzy płyt kupować i streamować nie chcą, wolą muzykę, którą już mają? Problemu nie będzie.

Sklep, który odtwarza muzykę

Steam Music to coś w rodzaju wewnętrznego odtwarzacza muzyki – nie będziemy potrzebowali np. Winampa, tylko skorzystamy z wbudowanego „grajka”. Kolejny krok ku temu, by wszystko było w jednym miejscu i żebyśmy nie musieli się szwendać po systemie. W końcu po co mielibyśmy to robić, skoro Steam wszystko ładnie nam poukłada i pozwoli kreować piękne listy odtwarzania, wyświetlając przy tym okładki?

Możemy jeszcze domyślać się, że do tego dojdą jakieś skróty klawiszowe i wszystko obsłużymy za pomocą Steam Controllera. I znowu powtórzmy hasła: „wygoda” i „prostota”. Oraz: „jak na konsoli”.

A co powiecie na takie drobiazgi, jak możliwość błyskawicznego anulowania pre-ordera? Wcześniej musieliśmy kontaktować się z „działem obsługi klienta”, żeby wyjaśnić sprawę. Od niedawna wystarczy kliknąć: „anuluj przedpremierowe zamówienie” i problem z głowy.

Na Steam pojawiły się też tagi oraz recenzje klientów. Wszystko jest w jednym miejscu, na dodatek błyskawicznie znajdziemy to, czego szukamy. To nie przypadek.

Steam wkracza na salony

Wszystko to ma związek z „przesiadką” na Steam Machine, a co za tym idzie – na Steam OS. Ktoś może powiedzieć, że to normalne zmiany i Steam zawsze się rozwijał. Tyle że teraz to wszystko nabiera tempa i ma jeden, konkretny kierunek.

Steam ma stać się wygodną, przejrzystą, funkcjonalną usługą, w której będzie wszystko to, czego gracz potrzebuje. Nie może być żadnych przeszkód i barier. Chcemy dzielić konto? Proszę bardzo, nie ma sprawy. Chcemy posłuchać muzyki (hej, w końcu jesteśmy w salonie!) - również nie ma problemu.

Drobiazgi? Być może. Ale dzięki temu Steam staje się naprawdę wielozadaniowy. I trochę zaczyna przypominać menusy z konsol Microsoftu i Sony. Czy to źle? Wręcz przeciwnie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.