Stephen King walczy z e-bookami. Nie ma szans - rynek wciąż rośnie, także w Polsce

Stephen King walczy z e-bookami. Nie ma szans - rynek wciąż rośnie, także w Polsce22.05.2013 13:30
Okładka nowej książki Stephena Kinga
Marta Wawrzyn

Stephen King od dawna zapowiadał, że jego nowa książka, "Joyland", będzie tylko na papierze. Słynny autor pozostaje konsekwentny i każe nam ruszyć się po powieść do prawdziwej księgarni. Ale nawet on nie może zmienić tego, co się dzieje: ludzie przerzucają się masowo na cyfrowe książki.

Stephen King od dawna zapowiadał, że jego nowa książka, "Joyland", będzie tylko na papierze. Słynny autor pozostaje konsekwentny i każe nam ruszyć się po powieść do prawdziwej księgarni. Ale nawet on nie może zmienić tego, co się dzieje: ludzie przerzucają się masowo na cyfrowe książki.

W czerwcu ukaże się nowa powieść Stephena Kinga, "Joyland". Autor powiedział na łamach "Wall Street Journal", że na razie książka będzie dostępna tylko w wersji papierowej. E-booka nie będzie.

Stephen King i e-booki

Nie wiadomo, czy e-booka nie będzie nigdy, ale na razie King chce, żebyśmy kupili jego dzieło na papierze. W miękkiej okładce, bo takie książki czytał w dzieciństwie pisarz. Chce, żebyśmy my mieli to samo:

Nie mam w planach wersji cyfrowej. Może kiedyś to się zmieni, ale na razie niech ludzie rozprostują kości i idą do prawdziwej księgarni, a nie wirtualnej.

To tym ciekawsze, że mistrz literatury grozy kilkanaście lat temu był jednym z pionierów cyfrowych książek. W 2000 roku furorę zrobiła jego nowela "Riding the Bullet", wydana tylko w wersji cyfrowej. To było wtedy coś nowego, a ponieważ King sprzedawał e-booka za dość niską, nawet jak na nowelę, cenę (2,5 dol.), to w ciągu 24 godzin pobrało go 400 tys. internautów. Pisarz prognozował wtedy, że prawdopodobnie do 2012-2013 roku e-booki będą stanowić połowę rynku.

Dziś słynny autor zwraca się przeciwko e-bookom i nawet nie wyjaśnia motywacji. Z jego lakonicznej wypowiedzi można wywnioskować, że opowiada się po stronie księgarń, które w ostatnich latach w USA mają problemy z utrzymaniem się na rynku.

Odwrót od papieru

A tymczasem w USA dla właścicieli prawdziwych księgarń przyszły ciężkie czasy. Wystarczy spojrzeć tempo wzrostu rynku e-booków: w 2012 roku jego wartość wzrosła o 41%, z 1,1 mld dol. do 1,54 mld dol. W tym czasie cały rynek książek zanotował zaledwie 6-procentowy wzrost (z 6,7 mld dol. do 7,1 dol.)

E-booki całkiem wyprą papierowe książki? (Fot. Flickr/seanmfreese/Lic. CC by)
E-booki całkiem wyprą papierowe książki? (Fot. Flickr/seanmfreese/Lic. CC by)

Te liczby pokazują, jak gigantyczny jest rynek cyfrowych treści w Ameryce i jak zmieniają się proporcje. Protest Stephena Kinga nie zatrzyma trendu. Nawet jeśli jego miłośnicy dziś zmuszeni są ruszyć się z domu do prawdziwej księgarni, nie oznacza to, że za rok ta prawdziwa księgarnia, do której pójdą, wciąż będzie stała w tym samym miejscu. Odbieranie czytelnikom wyboru przez jednego pisarza, nieważne jak bardzo popularnego, nic nie zmieni.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.