Tego jeszcze nie było! Polska domena sprzedana za ponad milion złotych

Tego jeszcze nie było! Polska domena sprzedana za ponad milion złotych30.09.2011 12:08
A Ty ile byś wydał na domenę? (Fot. Flickr/Jeff Belmonte/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

Za nieprawdopodobną kwotę 315 tys. dolarów, czyli nieco ponad milion złotych, właśnie sprzedano polską domenę. To absolutny rekord w naszym kraju.

Za nieprawdopodobną kwotę 315 tys. dolarów, czyli nieco ponad milion złotych, właśnie sprzedano polską domenę. To absolutny rekord w naszym kraju.

Najdroższe adresy WWW na świecie potrafią kosztować miliony dolarów. W Polsce takich transakcji na razie nie było. Do czasu.

Jak dowiedział się Antyweb, na giełdzie AfterMarket.pl właśnie sprzedano najdroższą polską domenę. Ta domena to co.pl. Nabywca, Michau Entreprises Limited, wydał 315.000 dol., czyli około 1 008 000 zł. Wcześniej najdroższą domeną były opony.pl (960 tys. zł).

Po co komu co.pl? Wystarczy spojrzeć na liczbę adresów z rozszerzeniem co.uk, żeby zrozumieć. AfterMarket pisze w informacji dla prasy:

Na czym polega wartość tej kosztownej dwuliterówki? Przede wszystkim jej zarejestrowane subdomeny tworzą adresy internetowe, które wkrótce stosowane będą jako alternatywne do swoich odpowiedników zakończonych na com.pl. (…) Można spodziewać się, że wkrótce polscy przedsiębiorcy często wybierać będą końcówkę co.pl dla nazw swoich projektów.

Czy rzeczywiście? Cóż, faktem jest, że w polskim Internecie robi się coraz ciaśniej. Dobrych domen pl na rynku pierwotnym już się raczej nie kupi, a klienci skarżą się, że nawet ich nieco mniej oczywiste pomysły bywają podkradane przez rejestratorów. Domeny com.pl też bywają już dość drogie.

Rozszerzenie co.pl może pomóc tym, którzy nie mogą (bądź nie chcą) sobie pozwolić na dobrą, droższą domenę. Największy w Polsce spec od domen Daniel Dryzek tłumaczy na łamach serwisu Antyweb:

Domeny w co.pl można już rejestrować, a ich koszt wynosi 20 PLN. Wygląda więc na to, że po sprzedaży 50 tysięcy tych domen, koszt zakupu domeny co.pl się zwróci. A w kolejnych latach właściciel co.pl będzie zarabiał na nowych rejestrach i przedłużeniach z poprzednich lat.

Czy będzie to żyła złota? Trudno powiedzieć. W Polsce wciąż wszyscy chcą mieć po prostu pl. Jak słusznie zauważa Dryzek, przedsiębiorcy wolą raczej wymyślać dziwne nazwy, byle mieć domenę pl za 10 zł, niż płacić bajońskie sumy za prostszą nazwę czy kupować adres z innym rozszerzeniem.

Zgadzam się z tym w całej rozciągłości, bo sam parę miesięcy temu spędziłem tydzień na wymyślaniu nazwy, byle tylko kupić tanią domenę z końcówką pl. Przesiedziałem sporo czasu z nosem w słowniku, ale wyszło całkiem fajnie. A poza tym miałem satysfakcję, że nie musiałem płacić żadnemu spryciarzowi kilku tysięcy za niewiele lepszy adres.

I myślę, że wiele osób wciąż zdecydowanie woli pl czy com.pl od bardziej egzotycznych rozszerzeń. Wielką popularnością wciąż się nie cieszą biz.pl, org.pl czy eu. Stąd też nie sądzę, żeby w najbliższych latach Polacy mieli zacząć się interesować się co.pl. Ale już za 10 lat... kto wie?

Źródło: Antyweb

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.