Teledysk “Hera koka hasz LSD”? “Zróbcie lepszy”. Głupia odpowiedź i fatalna reklama crowdfundingu w Polsce

Teledysk “Hera koka hasz LSD”? “Zróbcie lepszy”. Głupia odpowiedź i fatalna reklama crowdfundingu w Polsce18.08.2014 07:48
Adam Bednarek

Karolina Czarnecka, wykonawca internetowego hitu “Hera koka hasz LSD”, właśnie tak odpowiedziała krytykującym jej teledysk.

Teledysk, który wcale nie powstał za pieniądze wokalistki. Wtedy odpowiedź “zróbcie lepszy” miałaby jakiś sens, bo stałaby za tym teledyskiem pewna historia. Wiecie, rozumiecie, budżet mały, nie mogłam opłacić zawodowców, więc jak ktoś myśli, że za drobne pieniądze da się zrobić arcydzieło, to proszę bardzo, niech spróbuje.

Ale teledysk do “Hera koka hasz LSD”, czyli do piosenki-fenomenu, powstał za pieniądze fanów. Na polakpotrafi.pl kampania okazała się wielkim sukcesem. Karolina Czarnecka zebrała znacznie więcej niż potrzebne jej osiem tysięcy. Na jej koncie wylądowało w sumie prawie 37 tysięcy złotych od 506 zbierających.

Hera Koka Hasz LSD - PROJEKT

Efekt? Oceniany jest różnie. Jednym się podoba, innym nie. Teoretycznie nic nowego. Ale oliwy do ognia dorzuca sama wokalistka, która w wywiadzie dla gazeta.pl mówi:

Łatwiej napisać: „Ten teledysk jest słaby”. Ok, to zróbcie lepszy! Rozumiem, że niektórzy spodziewali się czegoś innego. Na szczęście są też tacy, którym to, co zrobiliśmy, się podoba.

Odpowiedź bardzo głupia. Gdyby było tak, jak marzy się piosenkarce, to nie moglibyśmy narzekać na dziurawe drogi, bo przecież sami nie zrobilibyśmy lepszych. Nie dałoby się powiedzieć złego słowa na piłkarzy, bo pewnie sami nie strzelilibyśmy gola, nawet w najdogodniejszej sytuacji. I tak dalej.

Karolina Czarnecka - Hera koka hasz LSD (35 PPA)

Ta odpowiedź jest jednak też szkodliwa. W końcu teledysk Czarneckiej był jednym z pierwszych i głośnych sukcesów “polskiego crowdfundingu”. Zebrana suma może nie imponuje, ale rozgłos był niesamowity. I choć taki Secret Service zebrał dużo, dużo więcej, to i tak nie mógł liczyć na podobną promocję w mediach co akcja Czarneckiej.

Polak potrafi, Polak wymaga

I teraz te wszystkie osoby, zachęcone do crowdfundingu, mogą pomyśleć: “jak to mam zrobić lepszy?”. Przecież wpłaciłem pieniądze, mam prawo oczekiwać! Kto ma krytykować, jak nie ja?

I jeszcze jedno: przecież pani Karolina dokładnie wiedziała, ile potrzebuje, więc jakie “zróbcie lepszy”?! Mogła czarno na białym wyłożyć, że za osiem tysięcy zrealizuje taką wizję, a za dwadzieścia pięć tysięcy taką. I wtedy okazałoby się, czego chcą ludzie.

Czegoś tutaj zabrakło. Konsekwencje mogą być poważniejsze niż nam się wydaje.

Czy przez wypowiedź Czarneckiej Polacy mogą zrazić się do crowdfundingu? A dlaczego nie? No bo po co wspierać jakiekolwiek projekty i po krytyce słyszeć: “zrób lepiej!”? Przecież nie o to w tej całej zabawie chodzi.

To zwykły brak szacunku do kogoś, dzięki któremu ten teledysk powstał. Owszem, być może głos krytyki nie pochodził od tych 506 osób, ale komentarz i tak nie na miejscu. Nie od kogoś, kto nie tworzył tego za własne pieniądze, a dzięki finansowym wsparciu ludzi.

Trzeba liczyć się z tym, że w takim przypadku krytyka będzie większa. To są zupełnie inne reakcje.

Smutne, że w Polsce nie do końca rozumie się ideę crowdfundingu. Teledysk zrobiony? Mnie się podoba? No, to siedzieć cicho i nie marudzić. A przecież takie strony jak Kickstarter czy polskie odpowiedniki mają relację “twórca - odbiorca” polepszyć, bo przybliżyć. Tymczasem zbyt często zapomina się o tych, dla których się tworzy. I tutaj mamy tego przykład.

Choć niewykluczone, że cała ta sytuacja ma też swoje dobre strony. Może teledysk “Hera koka hasz LSD” będzie prekursorem? Może następni wyciągną wnioski i przy okazji teledysków lub utworów będą konsultowali sę z tymi, którzy wpłacili?

Oby tak było, bo po takich odzywkach artystów naprawdę odechciewa się kolejnych wpłat.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.